رئیس‌جمهور غنی: قطع‌نامه لویه جرگۀ مشورتی صلح به عمل مبدل می‌گردد

15 ثور 1398

Ghani

محمداشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر امروز با نمایندگان شورای سراسری علما و شورای عالی صلح در قصر چهارچنار ارگ دیدار کرد.

ابتدا، مولوی عبدالرحمن هوتک به نمایندگی از شورای علما، مولوی عطاءالرحمن سلیم به نمایندگی از شورای عالی صلح و مولوی عطاء‌الله فیضانی به نمایندگی از علمای کابل، برگزاری موفقانه لویه جرگۀ مشورتی صلح را ره به رئیس‌جمهور و مردم افغانستان تبریک گفتند.

آنان از رئیس‌جمهور به‌خاطر مشوره و اعطای چک سفید به جرگه تشکر کرده،  گفتند که علما از نظام خویش حمایت محکم می‌کنند و در این بخش قربانی‌های زیادی را متقبل شده اند و به هیچ‌صورت انحلال نظام و نیروهای امنیتی و دفاعی قابل قبول نیست. آنان افزودند که مخالفت با صلح در حقیقت مخالفت با امر الهی است و عمل‌کردهای آنان را تقبیح می‌کنیم.

 آنان همچنان تبلیغات در خصوص لویه جرگه مشورتی صلح را بی‌اساس خوانده، گفتند که نمایندگان تمام اقشار به گونه‌ی شفاف انتخاب شده بودند. نماینده گان متذکره جنگ را مردود دانسته، با تاکید گفتند که از فرصت فراهم‌شده صلح، باید در راستای تامین صلح باعزت، استفاده موثر صورت گیرد.

نمایندگان متذکره همچنان پیشنهادات و خواست‌های‌شان را در زمینه‌های اصلاح نشرات تلویزیونی، تسریع در روند مبارزه علیه فساد، جلوگیری از نظریات ضد صلح، استفاده از ظرفیت علما در تامین صلح و سایر استفاده‌های اعظمی در بخش‌های دیگر، نصاب واحد مدارس،  تخصیص بودجه به‌منظور رسمی‌سازی مساجد و مسایل دیگر  با رئیس‌جمهور شریک ساختند.

رئیس‌جمهوری غنی نقش علما را در برگزاری موفقانۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح اساسی خواند و افزود که فتوای  متفق علمای افغان بسیار جامع و اساسی بود، آتش‌بس را ممکن ساختند و در اقدامات آینده پروسه صلح، نقش علما ارزشمند است.

رئیس‌جمهور غنی از علما خواست که در وعظ‌ها و خطبه‌های‌شان، فتوای متفقه رابه مردم  تشریح کنند و آنان را آگاه سازند. وی افزود که کار اعمار و بازسازی ۲۲ مسجد جامع در ولایات مختلف جریان دارد.

رئیس‌جمهور کشور گفت که قطعنامۀ لویه جرگه مشورتی صلح عملی می‌گردد و از علمای دینی در خصوص نصاب واحد مدارس دینی که در مطابقت به ضروریات جامعه باشد، خواستار مشوره و همکاری گردید. وی افزود که در کنار استفاده موثر از ظرفیت‌های علما، در زمینۀ ایجاد سهولت‌های زندگی به آنان نیز توجه صورت می‌گیرد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید