کاهش کمک های بشری به افغانستان زندگی میلیون ها نیازمند را تهدید می کند

16 سنبله 1402

سید حسیب الله انوری

برنامه جهانی غذا می‌گوید به دلیل کاهش شدید بودجه، مجبور شده توزیع مواد غذایی را برای دو میلیون نفر دیگر در افغانستان در این ماه قطع کند.

این اداره سازمان ملل در ماه‌های گذشته نیز به همین دلیل کمک غذایی به میلیون‌ها فرد نیازمند در افغانستان را کاهش داده است.

سخنگوی برنامه جهانی غذا گفته است که عملیات امداد رسانی این سازمان در افغانستان با یک میلیارد دالر کمبود بودجه مواجه است.

پیشتر مدیر برنامه جهانی غذا در افغانستان هشدار داده بود که بودجه این سازمان برای کمک‌های غذایی به افغانستان تا پایان ماه اکتبر به اتمام می‌‌رسد و این به معنای «شرایط اضطراری» در کمک‌رسانی است.

با کاهش بیشتر بودجه، اکنون این نهاد امدادرسان، کمک غذایی خود به ده میلیون افغان را متوقف کرده است.

با بازگشت طالبان به قدرت در تابستان سال ۱۴۰۰ کمک‌های منظم بین‌المللی به افغانستان پیوسته در حال کاهش بوده است.

پیشتر دفتر هماهنگی کمک های بشردوستانۀ سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی از کمبود بودجۀ ۱.۳ میلیارد دالری برای پاسخ‌دهی به نیازمندی‌های بشردوستانه در سال جاری میلادی در افغانستان خبر داده بود.

اوچا از افزایش نیازهای بشردوستانه در افغانستان به بالاترین حد آن تاکید کرده و گفته  بود که در صورت نرسیدن بودجه، افراد تحت حمایت‌ کمک‌های غذایی در ماه سپتامبر از ۵ میلیون به ۳ میلیون تن کاهش خواهد یافت.

در گزارش این سازمان آمده که در صورت عدم تداوم کمک‌ها، خانواده‌های آسیب‌پذیر افغان در فصل زمستان پیش‌رو با گرسنگی، بیماری و حتی مرگ احتمالی مواجه خواهند شد.

نیازمندی افغانان به کمک‌های بشردوستانه زمانی بیشتر شد که طالبان بر افغانستان حاکم شدند.

اما در پی ممنوعیت کار زنان در نهاد های غیردولتی کمک‌رسان از جمله دفترهای سازمان ملل متحد، میزان کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کاهش یافت و این تغییر به نیازمندی افغانها افزوده است. ناظران وضعیت بر افغانستان میگویند بیم آن وجود دارد که در صورت ادامه کاهش کمک های بشردوستانه، در زمستان پیش رو صد ها هزار خانواده نیازمند با مشکلات جدی اقتصادی و کمبود شدید مواد غذایی روبرو خواهند شد.

 

 

 

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید