درگیری مرزی بین افغانستان و پاکستان، گذرگاه تورخم برای دومین روز بسته ماند

16 سنبله 1402

درگیری مرزی بین افغانستان و پاکستان، گذرگاه تورخم برای دومین روز بسته ماند

گذرگاه مرزی بین پاکستان و افغانستان پس از درگیری‌ بین نیروهای مرزی پاکستان و طالبان برای دومین روز بسته مانده است. بسته شدن این گذرگاه منجر به تجمع کاروان موتر تجاری حامل کالا و مواد غذایی شده است.

این گذرگاه مرزی مزدحم روز چهارشنبه بسته شد. مقامات پاکستانی و طالبان در افغانستان یکدیگر را در آغاز درگیری و تبادل آتش که برای دو ساعت اداه داشت مقصر می‌دانند. بر اساس گزارش ها در این درگیری‌ها دو نفر زخمی شده‌اند.

پاکستان گفته که تنش‌ها پس از آن تشدید شد که طالبان شروع به ساخت یک پاسگاه بازرسی در یک منطقه ممنوعه نزدیک به گذرگاه مرزی کردند.

مقامات طالبان می‌گویند تماس‌ها برای بازگشایی گذرگاه تورخم بین افغانستان و پاکستان آغاز شده است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد حکومت طالبان گفته است که نیروهای پاکستانی بدون موجب بر نیروهای مرزی طالبان تیراندازی کرده اند.

تاجران در سوی گذرگاه تورخم می‌گویند بسته شدن دروازه خسارات زیادی را برای تاجران دو طرف بجا گذاشته است، به ویژه در این فصل برداشت میوه تازه.

همزمان مسولان اتاق مشترک تجارت و صنایع پاکستان و افغانستان، گفت اند که صدها موتر مملو از میوه، سبزیجات و سایر کالاها به دلیل بسته شدن مرز گیر کرده‌ مانده اند.

گذرگاه تورخم مسیر اصلی ترانزیتی مسافران و کالاهای تجاری بین پاکستان و افغانستان پنداشته می شود.

عبدالبصیر زابلی، سخنگوی پلیس طالبان ولایت در ننگرهار گفته است که مقامات دو کشور در تلاش هستند تا «دلیل اصلی» این درگیری را مشخص کنند.درگیری‌های مرزی قبلا نیز بارها باعث بسته شدن این مرز پرتردد شده است.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید