فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر: طالبان پیامدها در مورد منع کار زنان را سنجیده و راه‌حل‌هایی بیابند

6 جدی 1401

سید حسیب الله انوری

فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر از تصمیم طالبان مبنی بر منع کار زنان در سازمان‌های غیردولتی، شدیدا اظهار نگرانی کرده و می‌گوید متعهد به حفظ "تنوع جنسیتی" است.

در بیانیه‌ای این فدراسیون از حکومت طالبان خواسته است که "پیامدها را در نظر گرفته و راه حل‌هایی بیابند که تداوم کمک‌های نجات‌دهنده را در سراسر افغانستان، به نفع زنان و دختران، و همه مردم افغانستان ممکن ‌سازد."

این فدراسیون به هزاران نفر در افغانستان برای مقابله با گرسنگی و دسترسی به مراقبت‌های صحی کمک کرده است.

این فدراسیون می‌گوید در مرکز کار آنها، زنان و دختران به عنوان ارايه دهندگان و دریافت کنندگان هستند.

در بیانیه آمده که کارکنان زن در بخش بهداشتی و درمانی به عنوان پزشک، پرستار، ماما (قابله) هستند که ارایه این خدمات را امکان‌پذیر می‌کنند.

این سازمان گفته است "هنوز مشخص نیست که فرامین طالبان چگونه در مورد کارکنان این سازمان اعمال خواهد شد. در حالی که ما به تنوع جنسیتی، به همکاران زن خود و تداوم خدمات همکاران زن متعهد هستیم."

مانند سایر سازمان‌هایی که فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند، این نهاد نیز می‌گوید "چنین محرومیتی در کوتاه مدت و بلند مدت برای کشور ویرانگر است. تأثیر آن بر کسانی که به خدمات بشردوستانه نیاز دارند وحشتناک خواهد بود."

در همین حال، لانا نصیبه، دستیار وزیر امور خارجه و همکاری بین‌المللی در امور سیاسی و نماینده دائم امارات متحده عربی در سازمان ملل متحد، تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی را به‌شدت محکوم کرده است.

او در بیانیه‌ایی هشدار داده است «در زمانی که دو سوم جمعیت افغانستان به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند و ۶ میلیون نفر در معرض خطر گرسنگی قرار دارند، این تصمیم مانع از ارائه کمک‌های بشردوستانه خواهد شد و آسیب‌پذیرترین افراد از جمله زنان، کودکان و سالمندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.»

وی تاکید کرده که این تصمیم که در پی ممنوعیت اخیر و غیرقابل دفاع طالبان برای حضور زنان و دختران دانشگاه‌ها گرفته شده، نقض قطعنامه ۲۶۱۵ شورای امنیت سازمان ملل است و «بدون شک رنج بشردوستانه را در افغانستان تشدید خواهد کرد.»

وی همچنین تاکید کرده است که اسلام به نقش زنان احترام می‌گذارد و از حقوق آنها دفاع می‌کند. در این راستا، او بر اهمیت مشارکت کامل و برابری زنان و دختران در تمامی ابعاد زندگی تاکید کرده است.

اخیرا، محمد یعقوب مجاهد، وزیر دفاع طالبان به ابوظبی سفر کرده و با مقام‌های دولت این کشور گفتگو کرد.

امارات متحده عربی در مدیریت فرودگاه کابل به طالبان کمک کرده است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید