نشست سران گروه ۲۰ در غیبت پوتین، بیانیه‌ای بدون سرزنش مستقیم جنگ روسیه در اوکراین

19 سنبله 1402

نشست سران گروه ۲۰ در دهلی پایتخت هند پس از دو روز به کار خود پایان داد. بیانیه این گروه با استقبال روسیه و انتقاد اوکراین رو به رو شد. 

ناریندرا مودی، نخست وزیر هند در دومین روز این نشست پس از تصویب رسمی بیانیه مشترک گروه ۲۰ و واگذاری ریاست این گروه به برزیل پایان این نشست را اعلام کرد.

گفتگوهای دو یا چند جانبه میان رهبران جهان که در دهلی به سر می‌برند ادامه دارد.

لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا،‌ رئیس جمهور برازیل،‌ که ریاست سال آینده گروه ۲۰ را رسما از ماه دسامبر بر عهده می‌گیرد، گفت که برای ساختن جهانی عادلانه و سیاره‌ای با توسعه پایدار تلاش خواهد کرد.

او گفت که در دوران ریاست خود بر گروه ۲۰ در سال ۲۰۲۴ مقابله با فقر، توسعه پایدار و اصلاح حکمرانی جهانی در سازمان‌هایی مانند صندوق جهانی پول و شورای امنیت سازمان ملل را در اولویت قرار خواهد داد.

سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه در یک کنفرانس خبری، اجلاس گروه ۲۰ دهلی را نقطه عطف خواند و از تلاش هند قدردانی کرد.

او گفت که هند به عنوان رئیس گروه۲۰،‌ نقش تعیین کننده ای در به اجماع رساندن اعضا بر سربندهای مربوط به اوکراین در بیانیه مشترک ایفا کرد.

رهبران گروه ۲۰ در بیانیه‌ای توسل به زور برای منافع ارضی را محکوم کردند، اما از انتقاد مستقیم از روسیه خودداری کردند.

این بیانیه در مورد رنج ناشی از جنگ در اوکراین صحبت می کند، اما مستقیماً از روسیه نام نمی‌برد یا از آن انتقاد نمی‌کند.

متن بیانیه که در آن به طور مستقیم به روسیه اشاره نشده بود با انتقاد دولت اوکراین رو به رو شد. اوکراین گفت که این بیانیه "چیزی برای افتخار کردن ندارد".

نشست گروه بیست امسال برای اولین بار درهند برگزار شد و اتحادیه آفریقا به‌عنوان یک عضو دائمی این گروه مورد استقبال قرار گرفت.

هر ساله نشستی با حضور رهبران بیست کشوری که بزرگ‌ترین و سریع‌ترین اقتصاد در حال رشد دنیا را دارند، تشکیل می‌شود که به اختصار "گروه ۲۰" گفته می‌شود.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید