مهاجران افغان در پاکستان از عدم رسیدگی به روند انتقال خود به کشور های مورد نظر شاکی اند

16 سنبله 1402

حسنا انوری

هزاران پناهجوی افغان که پس از بازگشت دوباره طالبان به قدرت به اسلام آباد، پایتخت پاکستان، رفته‌اند و ماه‌ها در انتظار شنیدن خبر انتقال خود به کشورهای غربی براساس طرح‌های اسکان مجدد هستند از بی سرنوشتی و کندی روند رسیدگی به وضعیت خود شکایت دارند.

اکثریت این خانواده ها میگویند به دلیل بی سرنوشتی و مشکلات جدی اقتصادی با فشار های روحی و روانی روبرو هستند.

نمایندگان مهاجران افغان در اسلام آباد میگویند همین فشار ها سبب شد که یک دختر پناهجو دست به خودکشی بزند.

پیشتر گزارشهای نیز پخش شده بود که دو پسر جوان دیگر به دلیل آنچه مشکلات اقتصادی و بی سرنوشتی عنوان شده بود، به زندگی خود پایان دادند.

در میان این افرد فعالان جامعه مدنیُ فعلان حقوق زنان، روزنامه‌نگارانی که پس از تسلط طالبان کار خود را از دست داده و کشور را ترک کرده ‌اند و همچنین شماری از کارمندان سابق دولتی و مترجمان نیروهای بین‌المللی و افرادی که با نهاد های امریکایی و سازمان های برخی کشور های دیگر در افغانستان کار کرده اند هستند.

محمد زمان زمان، مسول حرکت دادخواهی مهاجران افغان میگوید مهاجران افغان که پس از حاکمیت طالبان به پاکستان آمده اند با گذشت هر روز با وضعیت بد اقتصادی روبرو می شوند و ادامه این وضعیت می تواند تاثیرات ناگوار بیشتر بر این افراد داشته باشد.

این مهاجران در بیش از یک سال اخیر بارها دست به اعتراض زده و خواستار سرعت در روند انتقال و رسیدگی به دوسیه های خود شده اند، اما به گفته نمایندگان مهاجران به این خواست ها کمتر توجه شده است.

اخیرا خانواده های که دارای دوسیه های P1 و P2 در امریکا هستند بار دیگر در یک تجمع اعتراضی خواستار سرعت بخشیدن به طی مراحل روند انتقال حود به امریکا شدند. کودکان این خانواده ها با بلند کردن شعار های "ما را انتقال بدهید" تلاش کردند صدای خود را به جهان و حکومت امریکا انتقال بدهند.

به رغم این همه تلاش ها، تاکنون پاسخ روشنی از سوی حکومت امریکا ارایه نشده است. نمایندگان مهاجران افغان نگران اند که نادیده گرفتن وضعیت مهاجران افغان در پاکستان اکثریت افراد این خانواده ها را با فشار های روحی و روانی بیشتر دچار خواهد کرد، زیرا آنها میگویند به دلیل نگرانی های امنیتی امکان بازگشت به افغانستان را نیز ندارند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید