جنگ در شمال افغانستان باعث قطع برق کابل و هفت ولایت دیگر شد

18 جدی 1397

سید حسیب الله انوری

شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) اعلام کرده که صبح امروز به دلیل ادامه درگیری میان نیروهای شورشی و دولت افغانستان، برق وارداتی از کشور ازبکستان به کابل و هفت ولایت دیگر قطع شده است.

کابل به ۴۵۰ مگاوات برق نیاز دارد و از این مجموع ۳۰۰ مگاوات آن از برق وارداتی کشور ازبکستان تامین می‌شود.

در خبرنامه برشنا آمده که حوالی ساعت ۹ صبح امروز دوشنبه (۱۷ جدی/دی) خط اول انتقال برق در فاصله ۲۶ کیلومتری شهر پلخمری، مرکز ولایت بغلان به سمت ولسوالی دوشی قطع شده است.

برشنا توضیح داده که حوالی ساعت ۱۱ امروز نیز خط دوم برق وارداتی در فاصله ۱۸ کیلومتری شهر پل خمری به سمت ولسوالی دوشی و خنجان نیز به دلیل جنگ قطع شده است.

این نهاد افزوده که با قطع این خطوط ولایت‌های کابل، پایتخت، پروان و کاپیسا در شمال، میدان وردک و غزنی در جنوب، لوگر در جنوب کابل و پکتیا در جنوب شرق افغانستان قطع است.

برشنا افزوده که تیم‌های فنی شرکت برشنا در نزدیکی محل با آمادگی کامل منتظر مساعد شدن وضعیت امنیتی هستند تا به ترمیم خطوط قطع شده اقدام و جریان برق را به ولایت‌های متذکره وصل کند.

 

چند روز قبل نیز شرکت برشنا اعلام کرده بود که به دلیل نیاز داخلی ازبکستان به برق، میزان برقی را که به افغانستان صادر می‌کرد، کاهش داده است.

این روند باعث شده که برای یک هفته شهروندان کابل با مشکل جدی بی‌برقی مواجه شوند.

در گذشته برق شهر کابل معمولا تنها در فصل سرما، با مشکل جیره‌بندی رو به رو می‌شد ولی درسال‌های اخیر در فصل بهار نیز مردم به برق مورد نیاز خود دسترسی ندارند.

افغانستان به شدت به برق وارداتی متکی است. ناامنی، کاهش آب در سدهای تولید برق و کاهش بارندگی در سال‌های اخیر باعث شده که تامین برق به چالش جدی برای حکومت افغانستان بدل شود.

علاوه بر اینها، شورشیان مخالف دولت نیز هر از چند گاهی با صدمه زدن به دکل‌های/پایه‌های انتقال برق، سبب قطع برق در ولایات مختلف می‌شوند.

شرکت ملی برق افغانستان (برشنا) قبلا اعلام کرده که ۳۵ درصد از مردم افغانستان به برق دسترسی دارند و حدود ۷۵ درصد برق مصرفی افغانستان نیز وارداتی است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید