واکنش ها به ممنوعیت کار زنان در موسستات: سازمان دوکتوران بدون مرز گفته بدون کارکنان زن امکان ارائه کمک‌های درمانی در افغانستان وجود ندارد

4 جدی 1401

حسنا انوری

سازمان دوکتوران بدون مرز در واکنش به دستور منع کار زنان در موسسات بین‌المللی می‌گوید در طول چها دهه‌ای که در افغانستان فعالیت می‌کند بدون کارکنان زن، ارائه مراقبت‌های بهداشتی امکان نداشته است.

این سازمان در یک رشته توییت نوشته است که "ارائه خدمات با کیفیت به بیماران در مراکز تروما، بخش‌های سرپایی، اورژانس، بخش‌های سل، سالن‌های عمل جراحی و بخش نوزادان یا اطفال توسط کارکنان زن ارائه می‌شوند."

این سازمان تاکید می‌کند که هیچ سازمانی بدون زنان نمی‌تواند به مردم محلی کمک کند و نتیجه ساده است: کنار گذاشتن زنان از زندگی عمومی همه را در معرض خطر قرار می‌دهد.

در همین حال، توماس وست، نماینده ویژه امریکا برای افغانستان، تصمیم‌طالبان مبنی بر تعلیق کار زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و بین‌المللی را غیرمسئولانه خوانده‌است که خطرات مرگبار در پی خواهد داشت.

او افزود "فرمان طالبان که زنان را از کار در رسانیدن کمک‌های بشردوستانه منع می‌کند، عمیقا غیرمسئولانه‌است. خطرات مرگباری برای میلیون‌ها انسانی که به کمک‌های حیاتی متکی‌اند، ایجاد می‌کند. طالبان، ابتدائي‌ترین مسئولیت‌های شان را در قبال مردم خود نادیده می‌گیرند".

همچنین کاردار نمایندگی اتحادیه اروپا در کابل گفته‌است که از این تصمیم‌ طالبان شما زنان افغان و ‌ما "احساس خشم، درد، و ناامیدی می‌کنیم".

رافالا یدیس توییت کرده که «ممنوعیت کار زنان افغان در سازمان‌های غیردولتی ملی یا بین‌المللی تکان‌دهنده‌است و تأثیر ویرانگر بر ارائه کمک‌ها برای افغان‌های نیازمند و مهم‌تر از همه بر خواهران افغان ما دارد.»

پیشتر وزارت اقتصاد طالبان در مکتوبی به تمام موسسات غیردولتی داخلی و خارجی در افغانستان دستور داد که تا «هدایت ثانی»، وظیفه کارمندان زن را که در بخش‌های مختلف این موسسات کار می‌کنند، به تعلبق در آورند.

مقامات طالبان هشدار داده‌اند موسساتی که از این دستور سرپیچی کنند، جواز فعالیت‌شان لغو خواهد شد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید