توافق احزاب عمده آلمان در مورد پذیرش ماهانه ۱۰۰۰ افغان در معرض خطر

25 میزان 1401

احزاب عمده دولت آلمان در مورد برنامه پذیرش ۱۰۰۰ نفر در هر ماه از افراد در معرض خطر در افغانستان توافق کردند.

این برنامه بخشی از توافق بین دو حزب در دولت ائتلافی در آلمان است که چارچوبی را برای درخواست‌های افراد در معرض خطر برای پذیرش در آلمان از زمان تسلط طالبان در سال گذشته فراهم می‌کند.

آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه از حزب سبزها و نانسی فزر، وزیر داخله از حزب حاکم سوسیال دموکرات آلمان گفتند که این برنامه جدید اسکان بشردوستانه در نظر گرفته شده تا به افرادی که توسط طالبان مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، یک سرپناه، فرصت زندگی آزاد، متکی به خود و امن بدهد.

هدف این برنامه کمک به شماری از شهروندان افغانستان است که به خاطر فعالیت‌های خود پس از به قدرت رسیدن طالبان در معرض خطر قرار گرفته‌اند. افرادی که به‌ویژه به خاطر فعالیت‌های خود در زمینه دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر یا از طریق فعالیت‌ در زمینه‌های دادخواهی، سیاست، رسانه، آموزش، فرهنگ، ورزش یا علمی در معرض خطر قرار قرار دارند.

آلمان از اگست سال ۲۰۲۱  حدود ۲۶ هزار پناهجو از افغانستان را پذیرفته است. بسیاری از آنها همکاران محلی نهادهای آلمان در افغانستان و یا نیروهای این کشور بوده‌اند.

افرادی را که آلمان از افغانستان خارج کرده است عمدتا در توافق با حکومت طالبان از طریق ایجاد مسیری امن از این کشور خارج و در آلمان ساکن شده‌اند.

وزیر خارجه آلمان گفت که بسیاری از افغان‌ها هر روز در ترس از تعقیب و خشونت زندگی می‌کنند، کسانی که همراه با ما به یک آینده بهتر برای افغانستان باور داشتند، با آن زندگی و برای آن تلاش کردند.

به گفته او طالبان بعد از بدست گرفتن قدرت در تابستان سال گذشته به ويژه از زنان و دختران هر گونه امید و آینده را ربوده‌اند، و به محدودکردن حقوق آنها ادامه می‌دهند و هر کسی را که مقاومت کند به طرز وحشیانه‌ای سرکوب می‌کنند.

نانسی فزر، وزیر داخله از حزب سوسیال دموکرات آلمان نیز گفته است که به مسئولیت‌های بشردوستانه خود عمل می‌کند. این برنامه قبلا نیز وجود داشت که حالا با این توافق یک «ساختاری» برای آن ایجاد شده است.ائتلاف اولاف شولتس، رهبر حزب سوسیال دموکرات و نخست وزیر آلمان که اکثریت قابل توجهی را درپارلمان آلمان در اختیار دارد، همراه با حزب سبزها به رهبری آنالنا بربوک، وزیر امور خارجه و دموکرات‌های آزاد در ماه دسامبر ۲۰۲۱ تشکیل شد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید