اعلام موجودیت گروه سیاسی جدید "حرکت ملی صلح و عدالت" توسط چهره‌های دوره جمهویت

24 میزان 1401

شماری از چهره‌های سیاسی و مقام‌های دولت پیشین افغانستان "حرکت ملی صلح و عدالت" را اعلام کردند. آنها می‌گویند خواهان ایجاد دولتی مشروع در افغانستان بر اساس رای مردم هستند. 

مسئولان این گروه سیاسی جدید در یک جلسه آنلاین موجودیت این تشکل را اعلام کردند. جلیل شمس، وزیر پیشین اقتصاد به عنوان رئیس موقت این تشکل انتخاب شده است.

حنیف اتمر، وزیر خارجه پیشین و عضو ارشد این گروه سیاسی تازه تایسی در این جلسه گفت که به جنگ اعتقادی ندارد، اما تاکید کرد که عدم مشروعیت نظام جدید مانع همکاری ملی و بین المللی برای برون رفت افغانستان از بحران‌های کنونی است.

آقای اتمر خواستار ایجاد نظام و اداره مشروع شد که صرفا از رای و اراده تمام مردم افغانستان از جمله زنان منشا بگیرد.

آقای اتمر تاکید کرد قربانی بحران‌های افغانستان از جمله تروریسم تنها افغانها نخواهند بود و برای منطقه و اروپای شمالی نیز خطر جدی به بار خواهد آورد.

او گفت که خواست این گروه برای صلح، نو نیست. طالبان و آمریکا هر دو تعهدات الزام‌آور در توافقنامه دوحه دارند، و این توافقنامه سرآغاز سقوط افغانستان دانسته می‌شود.

به گفته آقای اتمر از چهار تعهدی که در این توافقنامه بوده است، تنها یکی که خروج نیروهای خارجی بود، عملی شد و سه تای دیگر آن که به نفع مردم افغانستان بود، تا هنوز عملی نشده است.

آقای اتمر از طالبان خواست که اگر صلح و ثبات دایمی می‌خواهد، بنا به توافقنامه دوحه مذاکرات بین‌الافغانی را دایر کند.

طالبان هنوز به خواسته‌های این جنبش پاسخ نداده است، اما چند ماه پیش، هیبت الله آخوندزاده، رهبر طالبان در یک سخنرانی گفته بود که در حکومت جایی برای امور گذشته نیست. 

طالبان کمیسیونی برای بازگشت چهره‌های سیاسی به کابل و بازگشت به زندگی «عادی» ایجاد کرده است اما هر نوع گفتگو با آنها برای ایجاد دولت فراگیر را منتفی اعلام کرده است.

آقای اتمر که آخرین وزیر امور خارجه نظام پیشین بود، چین گفت: "سه جناح مسئول سقوط نظام هستند ... رهبران سیاسی افغانستان که در فساد دست داشتند و تا آخر باهم اختلاف داشتند دوم، رهبران طالبان که مذاکرات صلح را نپذیرفتند. سوم، خارجی‌هایی که افغانستان را به خاطر منافع خود به چاه انداختند، علیرغم داشتن قراردادها و تعهداتشان."

حنیف اتمر، محمد معصوم استانکزی، محمد محقق، جلیل شمس، نثار احمد غوریانی، شاکر کارگر، ژنرال خداداد، شریفه زرمتی، جارالله منصوری، مبارز رشیدی، سلامت عظیمی، جماهیر انوری، سید نورالله سادات، محمد قاسم وفایی‌زاده، عالم ساعی، کبری دهقان، خدیجه الهام، مرادعلی مراد، فرخ لقاء اونچی زاده، گلالایی اچکزی، غلام حیدر علامه، رقیه نایل، نور اکبری، نجیبه قریشی، محمد عیسی مصباح  از چهره‌های سیاسی اند که در این ائتلاف سیاسی شرکت دارند. 

‍پیش‌تر جریان سیاسی دیگری به نام "شورای عالی مقاومت ملی" نیز اعلام موجودیت کرده است.

قبل از آن نیز جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود شکل گرفته بود مسولیت جنگ مسلحانه با حکومت طالبان در چندین ولایت به عهده گرفته است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید