پیشروی اوکراین در چند منطقه جنوب این کشور در برابر روسیه

13 میزان 1401

نیروهای اوکراینی قلمروهای بیشتری را در مناطقی که به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شده‌اند، پس گرفته‌اند. این نیروها در حال پیشروی در نزدیکی شهر جنوبی خرسون و تحکیم دستاوردهایشان در شرق این کشور هستند.

مقامات منصوب شده روسیه در خرسون این پیشروی را تایید کرده‌اند، اما می‌گویند که نیروهای روس در حال سنگرگیری و مقاومت هستند.

در شرق هم، نیروهای اوکراینی در منطقه لوهانسک تحت کنترل روسیه پیشروی کرده‌اند؛ ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، گفته است، "مناطق و شهرک‌های جدیدی در چندین منطقه آزاد شده‌اند".

آقای زلنسکی در سخنرانی معمول شبانه خود گفته: "درگیری‌های شدید در بسیاری از مناطق ادامه دارد"، اما او جزئیاتی ارائه نکرد. اطلاعات درمورد جزئیات پیشروی‌های اوکراین در ضدحملاتش با دقت حفاظت می‌شوند و خبرنگاران تا حد زیادی از خط مقدم دور نگه داشته شده‌اند.

اما در جنوب، ولادیمیر سالدو، فرمانده منصوب شده روسیه در منطقه خرسون، تائید کرده که نیروهای اوکراینی در نزدیکی دودچانی، شهری در رودخانه دٍنیپرو در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب خط مقدم قبلی، نفوذ کرده‌اند.

آقای سالدو گفته: "مناطق و شهرک‌هایی هستند که نیروهای اوکراینی آنها را اشغال کرده‌اند".

بعضی گزارش‌های روسیه می‌گویند که اوکراینی‌ها اکنون دودچانی را تصرف کرده‌اند.

ایگور کوناشنکوف، از سخنگویان وزارت دفاع روسیه، گفته است که تانک‌های اوکراینی «با تعداد برتر» در جنوب زولوتا بالکا، روستایی که خط مقدم قبلی در دنیپرو بود، «خط عمیق نظامی» ایجاد کرده‌اند.

او مدعی شده که روس‌ها حدود ۱۳۰ سرباز اوکراینی را در آن درگیری کشته‌اند.

به گفته آقای سالدو، دو گردان اوکراینی تلاش کردند تا به نیروگاه آبی «کاخوفکا» در حدود ۷۰ کیلومتری شرق خرسون برسند؛ این نیروگاه در شهر بندری نوا کاخوفکا قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این عملیات پیشروی اوکراین خطوط تدارکاتی ۲۵ هزار سرباز روسی در کرانه غربی دنیپرو را هدف قرار داده است.

در همین حال در شرق، نیروهای اوکراین به پیشروی خود ادامه داده‌اند به طوری که به آرامی به لوهانسک نفوذ می‌کنند، استانی که هفته گذشته به مسکو ضمیمه شد و قبلا هم تحت کنترل تقریبا کامل روسیه بود.

نیروهای نیابتی روسیه در لوهانسک گفتند که نیروهای اوکراینی چند کیلومتری به داخل منطقه لوهانسک پیشروی کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی است که اوکراینی‌ها به سمت شهرهای کرمنا و سواتوو در لوهانسک تحت کنترل روسیه، در حال حرکت هستند.

بعضی از وبلاگ‌نویسان طرفدار کرملین هم گفته‌اند که دوباره به نیروهای روسی دستور عقب‌نشینی داده شده است.

خرسون و لوهانسک ازجمله چهار منطقه‌ای هستند که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، پس از «به اصطلاح» همه‌پرسی، آنها را به عنوان بخشی از روسیه اعلام کرد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید