یک گروه ۵۵ نفری سیک و هندوی افغانستان به هند پیانده شدند

3 میزان 1401

رسانه‌های هندی تائید کرده ‌اند که یک گروه ۵۵ نفری سیک و هندوی افغانستان، در یک پروازه ویژه کابل را ترک کرده و وارد دهلی جدید، پایتخت هند شده‌اند.

براساس گزارش روزنامه "اندیا تو دی" این گروه که متشکل از ۳۸ بزرگ‌سال و ۱۴ کودک می‌شود و دو کودک شیرخوار است شام روز یکشنبه وارد میدان هوایی بین‌المللی اندرا گاندی شده‌ اند.

ویکرامجیت سینگ ساهنی، عضو پارلمان هند به رسانه ها گفته است، "ما برای تخلیه آخرین دسته که در افغانستان سرگردان شده بودند، با وزارت امور خارجه در تماس بودیم".

او افزوده است که سازمان او برنامه‌ای را تحت عنوان "خانواده من، مسوولیت من" اجرا می‌کند که براساس آن ۵۴۳ خانواده سیک و هندوی افغان قبلاً در دهلی غربی جابه‌جا شده‌اند.

گفتنی است که پس از روی کار آمدن طالبان در افغانستان، مجمع جهانی هند تخلیه بشردوستانه بیش از ۳۰۰ تن از هندوها و سیک‌های افغانستان را هماهنگ و تسهیل کرده است.

در سال‌های گذشته صدها نفر از اقلیت هندوها و سیک‌ها افغانستان را ترک کردند و شمار اندکی از این گروه در این کشور باقی مانده‌اند.

حدود سه ماه قبل از تسلط طالبان شماری از شهروندان هندو و سیک افغانستان که به هند مهاجرت کرده بودند، دوباره به افغانستان بازگشتند اما با تسلط طالبان بر کابل در ماه اگست گروهی از این اقلیت‌ها دوباره از افغانستان خارج شدند.

سیک‌ها و هندوها قرن‌ها در افغانستان زندگی‌ کرده‌اند، و تا قبل از دهه هفتاد خورشیدی حدود ۲۵۰ هزار خانواده سیک و هندو در ولایت‌های کابل در مرکز، پکتیا و خوست در جنوب شرق، ننگرهار در شرق و غزنی در جنوب افغانستان زندگی می‌کردند. 

با اوج گرفتن جنگ‌های داخلی خانواده‌های سیک و هندو کم کم مهاجرت کردند و این مهاجرت تا همین اواخر ادامه داشته است.

در سال‌های اخیر این اقلیت‌های مذهبی هدف حمله‌های مرگبار نیز قرار گرفته‌اند.

در بهار سال ۱۳۹۹ در یک حمله مرگبار به یک عبادتگاه سیکها (درمسال) ۲۶ نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. مسئولیت این حمله را گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفت. 

در تابستان سال ۱۳۹۷ نیز در یک حمله انتحاری در شهر جلال آباد در ولایت ننگرهار دست‌کم ۱۹ غیرنظامی کشته شدند و ۲۰ تن دیگر زخمی که بیشتر قربانیان سیک‌ها بودند. در این انفجار اوتار سینگ خالصه (پدر نرندر سینگ خالصه) از چهره‌های بسیار فعال در میان سیک‌های افغانستان که نامش در فهرست ابتدایی نامزدان انتخابات پارلمانی بود، جان داد.

این دو حمله مرگبار باعث شد که هندوها و سیک‌های افغانستان گروه گروه به هند مهاجرت کنند و دولت هند نیز گفته بود که "امکانات ویژه" را به آنها فراهم خواهد کرد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید