نامه سرگشاده فرهاد دریا به رئیس جمهوری تاجکستان: در تصمیم اخراج پناهجویان افغان تجدید نظر کنید

3 میزان 1401

فرهاد دریا، هنرمند پر آوازه افغانستان، در نامه‌ای سرگشاده خطاب به امام علی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان، از او خواسته که در تصمیمش مبنی بر اخراج مهاجران افغان بازنگری کند.

آقای دریا در صفحه فیسبوکش نوشته که خبر اخراج مهاجران افغان از تاجیکستان برای او و مردمش "تکان‌دهنده و غیرقابل‌باور" بوده‌است.

اخیرا کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان در مورد اخراج پناهجویان افغانستان از تاجیکستان هشدار داده و گفته بود که بازگرداندن پناهجویان غیر‌قانونی‌ست و زندگی آنان را در افغانستان با خطر روبه‌رو می‌کند. 

با این‌حال، دولت تاجیکستان تاکنون رسما در این مورد چیزی نگفته‌است.

این نهاد سازمان ملل در آگست ۲۰۲۱ زمانی که طالبان بر افغانستان تسلط یافتند، به تمام کشورها توصیه کرد که اخراج اجباری پناهجویان افغان را متوقف کنند.

هر چند تاکنون آمار رسمی از اخراج پناهجویان از تاجیکستان منتشر نشده‌است، اما مهاجران افغان در شبکه‌های اجتماعی از بازداشت و اخراج اجباری مردم ابراز نگرانی کرده و خواستار توقف اخراج اجباری آنان از تاجیکستان شده‌اند.

فرهاد دریا در این نامه به امام علی رحمن نوشته، "تاجیکستان برای ما شاید یگانه همسایه در سطح منطقه باشد که می‌توان مرزهای آن را "بی‌مرزی همدلی" نامید. 

در بخش دیگری از این نامه نوشته شده: "وقتی یک رهبر سیاسی، مهر موسیقی و هنر داشته باشد، بدون شک از رقت قلب فراتر از رهبران معمول سیاسی برخوردار خواهد بود. از همین خاطر است که شما در جمع رهبران جهان به مهربانی و سخاوت شهره‌اید و در دل ملت‌های تاجیکستان و افغانستان جایگاه ویژه دارید".

آقای دریا افزوده، "در جوار اینهمه همسایه‌ی نادوست، همسایه‌ی به خوبی شما داشتن، برای افغانستان عنایتی بزرگ است. چشم امید هزاران انسان نا‌امید به سوی عنایت شماست تا در این مورد تجدید نظر نموده و برای مدتی دیگر هم میزبان این پناهجویان بی‌آشیانه باشید". 

اوایل سال روان خورشیدی مقام‌های دولت تاجیکستان خبر دادند که برای پناهجویان احتمالی از افغانستان در جنوب این کشور یک کمپ موقت ایجاد کرده است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید