نخست وزیر پاکستان: اسلام آباد مانند کشورهای دیگر جهان نگران فعالیت گروه‌های تروریستی از افغانستان است

3 میزان 1401

سید حسیب الله انوری

شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان در سخنرانی در ۷۷مین مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت که پاکستان نیز مانند کشورهای دیگر جهان، نگران فعالیت گروه‌های عمده تروریستی از افغانستان است. طالبان در واکنش به این سخنان اما می‌گوید باید کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود تا نگرانی‌های کشورها مستقیما با حکومت طالبان در میان گذاشته شود.

آقای شریف افزود، "پاکستان در نگرانی‌های اصلی جامعه جهانی در مورد گروه‌های عمده تروریستی که از افغانستان عملیات می‌کنند، خود را شریک می‌داند" از جمله فعالیت‌های شاخه خراسان گروه داعش، "تحریک طالبان پاکستان"، همچنین القاعده، "جنبش اسلامی ترکستان" و "جنبش اسلامی ازبکستان" در افغانستان تحت کنترل طالبان، نگران‌کننده است.

نخست وزیر پاکستان از حکومت طالبان خواست که با این گروه‌ها به طور موثر و همه‌جانبه در افغانستان برخورد کند. به گفته او، فعالیت این گروه‌ها در افغانستان دردسر پاکستان نیز است.

او همچنین گفت که افغانستان امروز با چالش خاصی روبروست، ۳۰ میلیون افغان با اقتصادی که عمل نمی‌کند، رها شدند و  پاکستان برای احترام به حقوق آموزش دختران افغان و زنان کار می‌کند.

 وزارت خارجه طالبان در واکنش به این سخنان در بیانیه‌ای گفت که برخی کشورها از جمله آمریکا و پاکستان در سازمان ملل از وجود تهدید تروریسم از افغانستان اظهار نگرانی کردند که بنا به اطلاعات و منابع نادرست است. در این زمینه باید نمایندگی افغانستان در سازمان ملل به حکومت طالبان واگذار شود تا نگرانی‌های جامعه جهانی و کشورهای منطقه مستقیما با حکومت طالبان در میان گذاشته شود.

طالبان در بیانیه خود گفته که بازهم تکرار می‌کنیم که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد و هیچ گروه تروریستی نیز در افغانستان حضور ندارد.

همزمان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان نیز در یک رشته توییت، سخنان نخست وزیر پاکستان را نادرست و دور از واقعیت خوانده است.

آقای کرزی گفته که "واقعیت سال‌های گذشته برعکس آن را ثابت کرد، افغانستان برای دهه‌ها، قربانی گروه‌های تروریستی بود که ریشه‌های آن در پاکستان و تحت هدایت مستقیم این کشورعلیه مردم افغانستان به کار گرفته شده است."

 هفته گذشته نیز حکومت طالبان گزارش رسانه‌های پاکستانی در مورد حضور مسعود اظهر، رهبر گروه جیش محمد در ولایت‌های شرقی افغانستان را رد کرد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید