نشست هند برگزار و اشتراک کنندگان بر ایجاد حکومت فراگیر تاکید کردند

19 عقرب 1400

نشست منطقه ی درباره افغانستان روز چهارشنبه (۱۸ عقرب) در دهلی نو برگزار شد و مشاوران امنیت ملی و نمایندگان کشورهای همسایه افغانستان در آن حضور یافتند تا در مورد چگونگی برخورد با حکومت طالبان بحث و گفتگو کنند.

این نشست به میزبانی هند بدون حضور چین و پاکستان در موجودیت نمایندگانی از کشورهای هند، ایران، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجکستان، ترکمنستان و ازبکستان برگزار شده است.

نمایندگان طالبان به نشست هند دعوت نشدند، اما امیدواری نشان دادند که این چنین نشست ها به سود افغانستان و کشورهای همسایه آن باشد.

آجیت دووال، مشاور امنیت ملی هند گفت: «ما تحولات افغانستان را زیر نظر داریم، زیرا پیامدهای آن نه تنها برای افغانستان بلکه برای کشورهای همسایه و منطقه نیز مهم است.

اشتراک کنندگان بر عدم مداخله در امور داخلی افغانستان تاکید کردند و اعلام کرده اند که از صلح و ثبات در افغانستان حمایت می کنند.

علی شمخانی، مشاور امنیت ملی ایران در این نشست از آمریکا انتقال کرده و گفت: خروج ایالات متحده آمریکا از افغانستان فریبکارانه بود.

اعلامیه پایانی این نشست از سوی وزارت خارجه هند نشر شد که شرکت کنندگان بر ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان تاکید کردند.

در اعلامیه آمده است که روی برخی از مسایل از جمله هراس افگنی، قاچاق مواد مخدر و فراهم سازی کمک های بشری به افغانستان بحث شده است.

اعلامیه می افزاید که موضوعات حقوق بشر و احترام به حقوق اساسی زنان، کودکان و اقلیت های قومی نباید نادیده گرفته شود.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید