وال استریت ژورنال: شماری از افسران اردو و استخباراتی پیشین افغانستان به داعش یکجا شده اند

11 عقرب 1400

وال استریت ژورنال به نقل از مقام های پیشین دولت افغانستان، افراد محل و اعضای طالبان گزارش می دهد که برخی از افسران اردو و کارمندان مجرب استخباراتی دولت قبلی افغانستان که پس از سقوط کابل به دست طالبان در افغانستان باقیمانده، به گروه داعش شاخه خراسان پیوسته اند.

طبق گزارش این روزنامه، وضعیت بد اقتصادی و تحت تعقیب قرار گرفتن آن ها از سوی طالبان دلیل بر پیوستن آن ها به گروه داعش شده است.

به گفته مصاحبه شوندگان در افغانستان، شمار افراد نیروهای امنیتی پیشین افغانستان که از سوی نیروهای آمریکائی آموزش دیده و به گروه داعش پیوسته اند، نسبتاً کم بوده و اما در حال افزایش است.

گزارش می افزاد که این افراد ویژه امنیتی، به فناوری و تخصص خاص جمع آوری اطلاعات و تکتیک های جنگی مدرن مجهز بوده که مهارت شان را در اختیار داعش قرار می دهند.

افزون بر این رحمت الله نبیل، رئیس پیشین ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان که پس از تسلط طالبان بر کابل، افغانستان را ترک کرده است، به روزنامه وال استریت ژورنال گفته است که گروه داعش برای اعضای سابق نیروهای ویژه امنیتی و دفاعی افغانستان که نتوانسته اند خارج شوند، با ارزش تلقی می شود.

بنابر گزارش طلوع نیوز، سعید خوستی سخنگوی وزارت داخله کابینه سرپرست طالبان می گوید که امارت اسلامی عفو عمومی اعلام کرده و هیچ کس به شمول نظامیان پیشین دولت افغانستان نباید نگران امنیت جان شان باشد.

در همین حال روزنامه به نقل از یک مقام ارشد خارجی می افزاید که این وضعیت دقیقاً همان چیزی است که در عراق به وقوع پیوست.

پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، گروه داعش مسولیت یک سلسله حملات خونین را به عهده گرفته و عملاً علیه طالبان موقف گرفته است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید