تعهد چین بر گسترش روابط دیپلوماتیک و اقتصادی با افغانستان

4 عقرب 1400

هیئت طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر معاون اول رئیس الوزرای افغانستان با وزیر خارجه چین در دوحه قطر دیدار و گفتگو کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان و معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در یک پیام تیوتری از ملاقات برادر و وانگ یی خبر داده و هدف این دیدار را مسایل اقتصادی، روابط دو جانبه و حل مشکلات تجاران افغان عنوان کرده است.

به گفته مجاهد، امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان نیز صبح امروز در دیدار با وزیر خارجه چین، روی موضوعات همچون آینده سیاسی افغانستان و روابط محکم دیپلوماتیک بحث و گفتگو کرده اند.

او می گوید که متقی و وانگ یی در مورد ایجاد سه کمیته اختصاصی از جمله کمیته سیاسی جهت تسریع روابط دیپلوماتیک، کمیته دوم تفاهمنامه ها و همکاری دو جانبه و کمیته سومی فقط به منظور همکاری چین در مسایل اقتصادی و تطبیق پروژه ها و استخراجات معادن افغانستان به توافق رسیده اند.

مجاهد می افزاید که چین باالفعل یک میلیون دالر کمک کرده و ۵ میلیون دالر دیگر، کمک های بشردوستانه را تعهد کرده است.

سخنگوی طالبان در این پیام خود، خوشبینی نشان می دهد که روابط چین و افغانستان رو به بهبود است و امید است که با چنین نشست ها روابط دیپلوماتیک و تجارتی دو کشور بهبود یابد.

چین در این دیدار ها به جانب طالبان اطمینان داده که هرگز در امور داخلی افغانستان مداخله نمی کند.

در همین حال ملا عبدالغنی برادر به وزیر خارجه چین اطمینان داده که از خاک افغانستان هیچگونه خطر امنیتی متوجه کشورهای همسایه نمی باشد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، چین همواره در صدد تعامل و روابط خوب با حکومت تازه افغانستان بوده است.

 

سید عبدالرحمن عدلی

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید