دیده بان حقوق بشر: شعیان و کارمندان سابق دولت مجبور به ترک خانه های شان از سوی طالبان شدند

30 میزان 1400

دیده بان حقوق بشر می گوید که طالبان در چندین ولایت افغانستان، مردم را به طور اجباری کوچ داده اند تا زمین های آن ها را به حامیان خود تحویل دهند.

بسیاری از خانواده هایی که خانه های شان را ترک کرده اند، شیعه، هزاره و در همین حال کارمندان سابق دولت افغانستان بوده اند.

به گفته پاتریشیا گاسمن، مسئول بخش آسیا در دیده بان حقوق بشر، طالبان هزاره ها و دیگر مردم را بر اساس قومیت و عقاید سیاسی مجبور به ترک خانه های شان کرده تا محلات آن ها را به طرفداران خود تحفه بدهند.

او می گوید، این اخراج با تهدید و بدون هیچگونه روند قانونی و سوء استفاده صورت گرفته است که مجازات دسته جمعی خوانده می شود.

گاسمن می گوید، آواره کردن خانواده ها در فصل برداشتن محصولات و قبل از شروع زمستان بی رحمانه است.

وی از طالبان خواسته که باید اخراج اجباری مردم را توقف دهند و در زمینه اختلافات در رابطه به ملکیت زمین، طبق قانون و یک روند عادلانه تصمیم بگیرند.

به گزارش دیده بان حقوق بشر، طالبان صدها خانواده را از ولایت های هلمند، بلخ، دایکندی، ارزگان و قندهار از خانه های شان بیرون کرده که در بسیاری موارد مردم تنها سه روز فرصت داشته اند.

پیش از این خیر الله خیرخواه، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان گفته است تاکنون هیچ کسی به زور از خانه های شان بیرون نشده بلکه تمامی اخراج ها ریشه در اختلافات محلی بر سر دعوای ملکیت بوده است که به حکم دادگاه امکان دارد برخی افراد از محلات شان بیرون کرده باشند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید