نشست مسکو: نمایندگان طالبان و ده کشور جهان امروز بدون حضور نماینده ایالات متحده امریکا در رابطه به اوضاع افغانستان گفتگو کردند.

28 میزان 1400

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، تلاش طالبان را در زمینه ثبات اوضاع در افغانستان ستایش نموده، اما راه حل دراز مدت را تشکیل یک دولت فراگیر به معنی واقعی آن می بیند که از منافع تمام گروه های قومی و سیاسی نمایندگی بتواند.

همچنان ضمیر کابلوف نماینده خاص رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان بیان داشت که طالبان در صورت که خواستار به رسمیت شناخته شدن هستند، حتمی توقعات جامعه جهانی به ارتباط حقوق بشر را رعایت کنند.

در همین رابطه کابلوف، گفت که سازمان ملل متحد باید یک کنفرانس بین المللی تمویل کنندگان برای کمک به افغانستان را فرا بخواند.

گفته می شود نشست امروز مسکو متمرکز بر وضعیت سیاسی و نظامی افغانستان، تشکیل دولت فراگیر و تلاش بین المللی مبنی بر جلوگیری از بحران انسانی بوده است.

در همین حال لاوروف ابراز داشت که وضعیت افغانستان هنوز با ثبات نیست و گروه های تروریستی متعدد مانند داعش مرتکب حملات خونین شده و موضوع مواد مخدر یک معضل بزرگ است.

وی اظهار داشت که طالبان باید به تعهدات خود از جمله استفاده نشدن خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه پایبند باشند.

از جانب دیگر نماینده چین در این نشست بیان داشت که نگذاریم افغانستان بار دیگر مکان امن شبکه های تروریستی شود، و افغان ها سزاوار تشویق و جلوگیری از وضع تحریم های بیشتر هستند.

وی اظهار داشت که به افغان ها فرصت مساعد شده تا در مورد آینده شان تصمیم بگیرند.

از طرف دیگر عبدالسلام حنفی، معاون رئیس الوزرای طالبان در سخنرانی نشست مسکو مدعی برگشت صلح و ثبات به افغانستان شد و بیان نمود که حاکمیت ملی دوباره اعاده شده است.

او یکبار دیگر افزود که دولت طالبان به تمام کشور های جهانی به طور خاص به کشور های همسایه افغانستان اطمینان می دهد که هیچ گونه تهدیدی متوجه آن ها از خاک افغانستان وجود ندارد و حکومت فعلی به جامعه جهانی اطمینان می دهد که به صفت یک حکومت مسئول تمامی مسئولیت های ملی و بین المللی شان را به شکل درست درک می کند.

در نشست مسکو حنفی به نمایندگی از طالبان بیان داشت که دولت شان شامل تمام اقوام و اقشار بوده، اما روند اصلاحات در ساختار سیاسی آن ها به تدریج ادامه دارد و روند زمانگیر خواهد بود.

همچنین معاون رئیس الوزای طالبان بیان داشت که انزوای افغانستان به نفع هیچ طرف نبوده و گروه طالبان آماده است تا روی تمام نگرانی های جامعه بین المللی به صورت واضح گفتگو کند. وی افزود که طالبان روابط بر اصل احترام به حاکمیت ملی و احترام متقابل را می خواهند.

حنفی همچنان از آمریکا خواست که پول های منجمد شده افغانستان را آزاد کند.

در همین رابطه وزیر خارجه روسیه در آغاز نشست مسکو از حضور به هم نرساندن نماینده آمریکا ابراز تاسف کرد.

در حالی که آمریکا دلیل عدم حضور نماینده خود را مشکلات فنی عنوان کرده و ابراز داشتند که در نشست های بعدی اشتراک خواهد کرد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید