پوتین می گوید شبه نظامیان با تجربه از عراق و سوریه در حال کشانده شدن به افغانستان هستند

22 میزان 1400

در حالی که مسکو اعلام کرده که هفته آینده در بیستم اکتبر، میزبان نشستی در مورد افغانستان با حضور طالبان و گروه های سیاسی افغانستان خواهد بود.

طالبان هنوز به طور رسمی به دعوت مسکو پاسخی نداده است.

رئیس جمهوری روسیه می گوید ممکن است «تروریست ها سعی کنند وضعیت در کشورهای همسایه افغانستان را بی ثبات کنند».و هشدار داد که آنها حتی ممکن است سعی در «گسترش مستقیم» به کشورهای دیگر کنند.

ولادیمیر پوتین در این جلسه در مورد «چالش داخلی و خارجی برای کشورهای مشترک المنافع و راه های خنثی سازی تهدیدهای احتمالی» صحبت کرد.

آقای پوتین گفت که وضعیت در افغانستان «بسیار چالش برانگیز» است. پس از خروج نیروهای آمریکائی قدرت به دست طالبان رسید که قوانین و مقررات خود را تعیین می کنند. او گفت: «شماری از گروه های تروریستی بین المللی مرتبط با داعش در این کشور به فعالیت خود ادامه می دهند. شبه نظامیان با تجربه در جنگ سوریه و عراق در حال کشانده شدن به آنجا هستند. بنابر این، ممکن است تروریست ها سعی کنند وضعیت کشورهای همسایه، از جمله کشورهای مستقل مشترک المنافع را بی ثبات کنند و تا آنجا پیش بروند که مستقیماً گسترش پیدا کنند».

پوتین گفت: «ما به خوبی از این واقعیت آگاهیم که تحولات در افغانستان ممکن است تاثیر بسزایی بر وضعیت در آسیای مرکزی، قفقاز جنوبی و دیگر مناطق داشته باشد».

به گفته او این موضوع به طور مفصل در اجلاس پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری های شانگهای در ماه سپتامبر مورد بحث قرار گرفته است. او قبلاً نیز درباره خطر «سرازیر شدن افراد افراطی» به منطقه بعد از تحولات افغانستان هشدار داده است.

همسایگان شمالی افغانستان نگران امنیت مرزهای خود هستند. در حالی که ازبکستان، همسایه شمالی افغانستان مدتها پیش با طالبان ارتباط برقرار کرده اند، مقامات تاجیک از همکاری با گروه طالبان خودداری کرده اند.

رئیس جمهور امام علی رحمان پیشتر از تجمع «گروه های تروریستی» در مرز جنوبی تاجکستان شکایت کرده و اخیراً یک نشان افتخاری را به احمد شاه مسعود فرمانده پیشین ضد طالبان در افغانستان اعطا کرده است.

همچنین گزارش شده که تاجکستان به رهبران مقاومت علیه دولت طالبان نیز پناه داده و از آنها حمایت کرده است.

در این راستا، نظارت مداوم بر وضعیت مرزهای افغانستان و آمادگی برای مقابله با شبه نظامیان بسیار مهم است. مهم است که کار نهادهای امنیتی را هماهنگ کرده و در صورت لزوم عملیات ویژه مشترک را انجام داد

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید