عفو بین الملل: با منع مکتب آرزوهای یک نسل دختران افغانستان را درهم شکسته است.

22 میزان 1400

سازمان عفو بین الملل امروز با انتشار اعلامیه تازه ای تهدیدها و خشونت های طالبان بر معلمان و دانش آموزان را منتشر کرده و از طالبان خواسته که دختران در افغانستان باید اجازه داشته باشند که به تحصیل بازگردند و ادامه تحصیل دهند.

از زمان حاکمیت طالبان تاکنون مکاتب پسرانه در افغانستان بازگشایی شده اما طالبان اجازه حضور دختران از صنف ششم را نداده است. هشتگی برای بازگشایی مکاتب دخترانه در افغانستان در شبکه های اجتماعی به عنوان «اجازه آموزش به دختران افغان بدهید» به راه افتاده است، کاربران روزهایی را می شمارند که دختران در افغانستان از رفتن به مدرسه محروم اند.

یلدا حکیم، مجری بخش جهانی بی بی سی در توییتر نوشته که «روز 26 است که طالبان بازگشت دختران به مکتب در افغانستان را منع کرد. هر روز که بدون تغییری در سیاست می گذرد، ضربه ای به میلیون ها دختر است که اکنون از تحصیل محروم اند».

ممانعت از تحصیل دختران در افغانستان واکنش های جهانی را در پی داشته است و تبدیل به یک مانع عمده تقاضای به رسمیت شناخته شدن دولت طالبان شده است.

طالبان تاکید کردند که قبل بازگشت دختران، در حال تهیه دستورالعملی است که یک محیط یادگیری امن که به گفته طالبان اسلامی باشد، برای آنها ایجاد می کند.

با این حال، در بیش از 20 مصاحبه جدید، شاگردان، معلمان و مدیران مدارس به سازمان عفو بین الملل گفتند که ارعاب و آزار و اذیت طالبان باعث می شود که میزان حضور در مکتب در همه سطوح، به ویژه برای دختران پایین باشد.

آگنس کال مارد، دبیرکل سازمان عفو بین المللی می گوید «در حال حاضر دختران در افغانستان از بازگشت به دبیرستان منع شده اند. در سراسر کشور، حقوق و خواسته های یک نسل کامل از دختران نادیده گرفته شده و سرکوب می شود».او افزود که حق تحصیل یک حق اساسی انسانی است که طالبان به عنوان مسئولانی که عملاً اداره کننده کشور اند، موظف به رعایت آن هستند، «سیاست هایی که در حال حاضر توسط طالبان دنبال می شود، تبعیض آمیز، ناعادلانه و ناقض قوانین بین المللی است».

او تاکید کرد که «طالبان باید فورا تمام مکاتب را به روی دختران باز کند، همه آزارها، تهدیدها و حملات علیه معلمان و دانش آموزان را متوقف کرده و هرگونه استفاده نظامی از مکاتب در افغانستاان را متوقف کند».

سازمان عفو بین الملل همچنین از جامعه جهانی خواسته که از طریق سازمان هایی مانند سازمان ملل متحد یا سازمان های غیر دولتی از بودجه مناسب برای بخش آموزش افغانستان اطمینان حاصل کنند تا مکاتب بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند. عدم انجام این کار به طور بالقوه می تواند میلیون ها دانش آموز افغان را از حق تحصیل محروم کند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید