جایزه نوبل صلح به دو خبرنگار فلیپینی و روسی اعطا شد

16 میزان 1400

بریت ریس اندرسن، رییس کمیته نوبل ناروی در یک کنفرانس خبری گفت که این دو خبرنگار"به خاطر مبارزه شجاعانه برای آزادی بیان" در کشورهای خود این جایزه را دریافت کرده اند.

خانم اندرسن افزود: "در عین حال، آنان نمایندگان همه ژورنالستانی اند که در دنیایی که دموکراسی و آزادی مطبوعات با شرایط نامساعد روبرو است، از این هدف دفاع می کنند. روزنامه نگاری آزاد، مستقل و مبتنی بر واقعیت در مقابله با سو استفاده از قدرت، دروغ و تبلیغات جنگی کمک می‌کند. "

آقای موراتوف مدیر مسوول روزنامه تحقیقی روسی "نووایا گزیتا" است که کرملن تحت ادارهٔ ولادیمیر پوتین را به تخلفات و فساد متهم کرده و درگیری‌های اوکراین را به گونهٔ گسترده تحت پوشش قرار داده بود.

آقای موراتوف ۵۹ ساله نخستین روس است که پس از میخاییل گورباچوف، رهبر پیشین شوروی جایزه نوبل را به دست می‌آورد. آقای گورباچوف با پول جایزه نوبل روزنامه "نووایا گزیتا" را در سال ۱۹۹۰ تاسیس کرده بود.

خانم رسا ۵۸ ساله، نخستین برنده نوبل صلح از فلیپین است. او رییس و یکی از بنیانگذاران شرکت رسانه دیجیتلی "رپلر " است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شده. این رسانه به خاطرنقد حکومت و گزارشات تحقیقاتی شهرت کسب کرده است.

خانم رسا گفته است که از شنیدن نامش به عنوان برنده جایزهٔ نوبل صلح "شوکه" شده است. او از منتقدان کارزار خشونت‌بار رییس جمهور این کشور در مقابله با مواد مخدر بوده است.

ماریا رسا در ارتباط با فعالیت‌های روزنامه‌نگاری‌اش بازداشت نیز شده بود.

از او برا "افشاگری سواستفاده از قدرت، به‌کارگیری خشونت و گسترش اقتدارگرایی" در فیلیپین تقدیر شده است.

این نخستین جایزه نوبل صلح برای خبرنگاران پس ازسال ۱۹۳۵ است.

جایزه نوبل طب امسال به دیوید جولیوس و اردم پاتاپوتین، دو دانشمند امریکایی، جایزه نوبل فزیک به سیوکورو مانابه از امریکا، کلاس هسلمن از آلمان و جورجیو پاریسی از ایتالیا، جایزه نوبل ادبیات به عبدالرزاق گورنه، نویسنده‌ای تانزانیایی و جایزه نوبل کیمیا سال ۲۰۲۱ به بنیامین لست از آلمان و دیوید مک‌میلان از اسکاتلند اعطا شده است.

قرار است برندگان جایزۀ نوبل اقتصاد روز دوشنبه ۱۱ اکتوبر اعلام شود.

جایزۀ نوبل در بخش‌های طب، فزیک، کیمیا، ادبیات و صلح به خواست الفرد نوبل، یک صنعتکار ثروتمند سویدنی و مخترع دینامیت ایجاد شد. نخستین جایزۀ نوبل در سال ۱۹۰۱ درست پنج سال پس از مرگ نوبل تفویض شد.

جایزۀ نوبل اقتصاد که به نام رسمی "جایزۀ بانک سویدن در علوم اقتصاد" برای یادبود از الفرد نوبل شناخته می شود، نه به خواست نوبل بلکه در سال ۱۹۶۸ از سوی بانک مرزی سویدن ایجاد شد. اما این جایزه در کنار سایر جوایز نوبل تفویض شده و معیار انتخاب برندگان آن نیز شبیه سایر جوایز نوبل است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید