لت و کوب کردن خبرنگاران توسط طالبان

18 سنبله 1400

two journalist beaten by taliban

(نیویارک، 8 سپتامبر 2021) - دیده بان حقوق بشر امروز گفت که مقامات طالبان در افغانستان روزنامه نگاران را بازداشت و مورد تعرض قرار داده و محدودیت های جدیدی را برای کار رسانه ها اعمال کرده اند. طالبان باید  این حملات را متوقف کنند، محدودیت ها را کنار بگذارند و اطمینان دهند که اعضای طالبان مسئول سوء رفتار با معترضان و روزنامه نگاران به طور مناسب مجازات می شوند.

در 7 سپتامبر 2021، نیروهای امنیتی طالبان تقی دریابی و نعمت نقدی، روزنامه نگاران روزنامه اطلاعات روز مستقر در کابل را بازداشت کردند. این خبرنگاران اعتراضات زنان در کابل برای پایان دادن به نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان را پوشش می دادند. روزنامه اطلاعات روز گزارش کرده که طالبان این دو نفر را به یک حوزه پلیس در کابل برده، هر یکی را در اتاق های جداگانه قرار داده و با کابل به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده اند. هر دوی این مردان در 8 سپتامبر آزاد شدند و به دلیل جراحات از ناحیه کمر و صورت در شفاخانه تحت مراقبت های پزشکی قرار گرفتند.
یک خبرنگار اطلاعات روز ، یکی از چندین خبرنگاری که در 7 سپتامبر 2021 در کابل تظاهرات را .پوشش می داد ، مورد لت و کوب قرار گرفت

پاتریشیا گاسمن، مدیر آسیایی دیده بان حقوق بشرمی گوید که «مقامات طالبان ادعا کرده اند که آنها اجازه می دهند رسانه ها تا زمانی که "پایبند ارزش های اسلامی بمانند" فعالیت کنند، اما آنها به طور فزاینده ای خبرنگاران را از پوشش تظاهرات باز می دارند.» او همچنان گفت که «طالبان باید اطمینان دهند که همه خبرنگاران می توانند بدون محدودیت های سوء استفاده جویانه و یا ترس از مجازات، به کار خود ادامه دهند.»

 مقامات طالبان وحید احمدی تصویربردار طلوع نیوز را نیز در در 7 سپتامبر دستگیر و در همان روز آزاد کردند. آنها کامره(دوربین)  وی را توقیف کردند و دیگر خبرنگاران را از فیلمبرداری این اعتراض منع کردند.       

از اوایل سپتامبر، زنان و دختران افغانستان در شهرهای مختلف اعتراضاتی را علیه نقض حقوق زنان و دختران توسط طالبان، از جمله محرومیت از حق تحصیل و دسترسی به کار، سازمان داده اند. زنان این اعتراضات را رهبری کردند، ولی به طور فزاینده ای مردان نیز به آنان پیوستند. در  7سپتامبر، صدها معترض - اعم از زن و مرد - با راهپیمایی در کابل شعارهای انتقادی علیه طالبان سر دادند.

نیروهای امنیتی طالبان بیشتر این تظاهرات های اخیر را با ضرب و شتم معترضان، مصادره و آسیب زدن به دوربین ها و تهدید خبرنگاران در هم شکسته اند. در 7 سپتامبر طالبان اعلام کردند که به طور کلی اعتراضات غیرقانونی اند مگر اینکه از قبل تأیید شده باشند. خبرنگارانی که برخی اعتراضات را پوشش داده اند می گویند که مقامات طالبان به آنها گفته اند که اکنون پوشش دادن اعتراضات نیز  غیرقانونی است.

برای مدت طولانی فرماندهان و جنگجویان طالبان  الگویی از تهدیدها، ارعاب و خشونت علیه رسانه ها را دنبال کرده اند و مسئول قتل هدفمند خبر نگاران بوده اند.

 قوانین بین الملل حقوق بشر محدودیت های خودسرانه بر حق آزادی بیان، از جمله بازداشت خبر نگاران و ممنوعیت رسانه ها و تجمع مسالمت آمیز  را منع کرده است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید