زنان باید حجاب داشته باشند، اما آقای حقانی مشخص نکرد که چگونه

20 سنبله 1400

دولت طالبان اعلام کرد که دانشگاه‌ها در افغانستان باید بر اساس جنسیت تفکیک شوند، و پوشش جدید اسلامی وضع می‌شود. عبدالباقی حقانی، وزیر تحصیلات عالی دولت طالبان، روز یکشنبه به خبرنگاران گفت که طالبان "اجازه آموزش مختلط (دختر و پسر) را نخواهد داد". وی همچنین اعلام کرد که مضامین تدریسی در دانشگاه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرد.

زنان و دختران در آخرین باری که طالبان در قدرت بودند، از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، از ورود به مدارس و دانشگاه‌های این کشور منع شدند.

اعلام سیاست آموزش عالی طالبان یک روز پس از آن صورت گرفت که طالبان پرچم خود را بر فراز کاخ ریاست جمهوری برافراشتند، که این اقدام به آغاز رسمی کار دولت آنها که آن را "امارت اسلامی طالبان" می‌خوانند تعبیر شده است.

این سیاست تغییر قابل توجهی نسبت به شیوه پذیرفته شده قبل از تسلط طالبان را نشان می‌دهد. دانشگاهها به صورت مختلط بودند، مردان و زنان در کنار هم درس می‌خواندند و دانشجویان دختر مجبور به پوشش خاصی نبودند.

اما آقای حقانی از بابت پایان دادن به کلاس‌های درسی مختلط نگرانی ندارد. او گفت: "ما هیچ مشکلی در پایان بخشیدن به سیستم آموزش مختلط نداریم." مردم مسلمان هستند و آن را خواهند پذیرفت".

برخی گفته‌اند که این فرامین جدید، زنان را از تحصیل محروم می‌کند زیرا دانشگاه‌ها منابع لازم برای ارائه کلاس‌های جداگانه ندارند.

با این حال، آقای حقانی تأکید کرد که معلم زن به اندازه کافی وجود دارد و در جایی که در دسترس نباشند، جایگزین‌هایی برای آنها پیدا خواهد شد.

او گفت: "همه چیز بستگی به ظرفیت دانشگاه دارد." ما همچنین می‌توانیم از معلمان مرد برای آموزش (دختران) از پشت پرده یا به کمک فناوری استفاده کنیم."

دختران و پسران همچنین در مدارس ابتدایی و لیسه (دبیرستان) به صورت جداگانه درس می‌خوانند، که قبلا در سراسر افغانستان، کشوری به‌شدت محافظه کار رایج بوده است.

زنان باید حجاب داشته باشند، اما آقای حقانی مشخص نکرد که آیا حجاب محدود به روسری است یا شامل پوشاندن اجباری صورت نیز می‌شود.

وزیر جدید طالبان همچنین گفت که مضامین تدریس شده در دانشگاه‌ها مورد بازبینی قرار می‌گیرند. او به خبرنگاران گفت که طالبان می‌خواهد "یک برنامه درسی معقول و اسلامی ایجاد کند که منطبق بر ارزش‌های اسلامی، ملی و تاریخی ما باشد و از سوی دیگر، بتواند با کشورهای دیگر رقابت کند".

او افزود که می‌خواهد فارغ التحصیلان دانشگاه‌های افغانستان با فارغ التحصیلان دانشگاه در منطقه و جهان بتوانند رقابت کنند.

این اعلامیه طالبان پس از تظاهرات روز گذشته زنان حامی سیاست‌های جنسیتی طالبان در دانشگاه تعلیم و تربیت شهید ربانی در کابل صورت می‌گیرد.

روز گذشته، صدها زن که اکثر آنها نقاب سیاه داشتند و پرچم‌های کوچک طالبان را حمل می‌کردند، به سخنرانی‌هایی که نظام جدید را می‌ستود گوش می‌دادند و به افرادی که در تظاهرات گسترده در سراسر کشور برای حمایت از حقوق زنان شرکت داشتند، حمله کردند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید