رشد اقتصاد هند با وجود موج مرگبار کرونا

15 سنبله 1400

اقتصاد هند در سه ماهه دوم، منتهی به پایان ماه ژوئن، با وجود موج دوم ویرانگر کووید-۱۹، رشد بی‌سابقه‌ای داشته است.

کاهش شدت محدودیت‌های مربوط به کرونا، در مقایسه با اولین قرنطینه سراسری کشور در سال ۲۰۲۰، امکان فعالیت‌های اقتصادی بیشتری را فراهم کرد.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه آوریل تا ژوئن امسال، نسبت به دوره مشابه در سال پیش، ۲۰.۱ درصد رشد داشته است.

در دوره مشابه در سال گذشته، اقتصاد هند به میزان ۲۴ درصد کوچک شد.

کریشنامورتی سوبرامانیان، مشاور ارشد اقتصادی دولت هند، سرمایه‌گذاری‌های خصوصی و افرایش خرید مصرف‌کننده‌ها را دلیل تقویت اقتصاد و خلاصی از رکود با شیب تند، به اصطلاح "منحنی وی"، دانست.

بهبود "منحنی وی" (به شکل ۷) زمانی است که یک رکود شدید وجود دارد که به سرعت رو به بهبود برمی‌گردد و به دنبال آن رشد جهش‌یافته‌ای صورت می‌گیرد.

به گفته وزارت آمار هند، رشد در بخش‌های تولید و ساختمان‌سازی هم به این جهش کمک کرده است.
اقتصاد هند در سال مالی گذشته، به میزان ۷.۳ درصد کوچک شد. هند یکی از اقتصادهای بزرگ جهان بوده که بیشترین آسیب را از همه‌گیری کرونا دیده است.

جهش تولید ناخالص داخلی هند در سه ماهه آوریل تا ژوئن، کمی کمتر از پیش‌بینی بانک مرکزی کشور مبنی بر رشد ۲۱.۴ درصدی بوده است.

بعضی تحلیلگران اقتصادی می‌گویند که این امر باعث می‌شود بانک مرکزی هند اقدامات حمایتی خود را حداقل تا پایان سال جاری ادامه دهد.

در حالی که بسیاری از اقتصادهای پیشرفته در جهان میزان زیادی محرک اقتصادی استفاده کرده‌اند تا به افزایش خرید و رشد اقتصادی کمک کنند، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، خصوصی‌سازی تجارت‌های دولتی، و اصلاحات مالیاتی را در اولویت قرار داده است.

کارشناسان خوشبین هستند که هند همچنان به رشد قوی خود ادامه خواهد داد، اگرچه بعضی از بخش‌های اصلی هنوز شاهد بهبود و جهش نبوده‌اند.

میزان خرید مصرف‌کننده‌ها هم که محرک اصلی رشد اقتصادی است، هنوز پایین‌تر از سطح پیش از دوران همه‌گیری کرونا است.

کارشناسان می‌گویند که خطر موج دیگر کرونا و روند کند واکسیناسیون می‌تواند سرعت رشد را کم کند.

اگرچه هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا است، اما هنوز به نسبت کوچک‌تر از دوران پیش از همه‌گیری کرونا است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید