سقوط ارزش بیت‌ کوین همزمان با اعتراض‌ها در السالوادور

19 سنبله 1400

همزمان با رسمیت یافتن بیت‌کوین در معاملات السالوادور، قیمت این رمز ارز شاهد افت نسبتا شدیدی بود.

کاهش ارزش بیت‌کوین از دیروز بعدازظهر آغاز شد و قیمت آن تا ۴۳ هزار دلار هم سقوط کرد که البته با ادامه معاملات ارزش آن کمی بهبود یافت.

دیروز قیمت بیت‌کوین به بیش از ۵۱ هزار دلار هم رسیده بود.

اجرا شدن قانون جدید در السالوادور از روز سه‌شنبه ۷ سپتامبر آغاز شد و همزمان بیت‌کوین ۲۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

حدود هزار معترض به رواج بیت‌کوین در السالوادور در مقابل ساختمان دادگاه عالی این کشور جمع شدند و معترضان با روشن کردن آتش و سوزاندن لاستیک به این قانون اعتراض کردند.

بعضی از آنها می‌گویند رسمیت یافتن این رمزارز به غیر از "بی‌ثباتی اقتصادی" تراکنش‌های غیرقانونی را هم افزایش خواهد داد.

یکی از سیاستمداران منتقد دولت در این کشور به بی‌بی‌سی گفت که سقوط اخیر بیت‌کوین حدود ۳ میلیون دلار به اقتصاد این کشور لطمه زده است.

السالوادور یکی از فقیرترین کشورهای آمریکای لاتین محسوب می‌شود.
دولت السالوادور برای تشویق به استفاده از بیت‌کوین به تمام شهروندانی که در معاملات از این رمزارز استفاده کنند ۳۰ دلار به صورت کیف پول دیجیتال اهدا کرده است. دولت این کشور معتقد است با رواج این رمزارز در معاملات، سالانه ۴۰۰ میلیون به اقتصاد این کشور کمک می‌شود.

منظور او صرفه‌جویی در کارمزد پول‌های ارسالی از خارج السالوادور به این کشور است که با رسمیت یافتن بیت‌کوین دیگری نیازی به تقبل این هزینه نیست.

البته محاسبات بی‌بی‌سی با استفاده از داده‌های بانک جهانی و دولت السالوادور این رقم را ۱۷۰ میلیون دلار تخمین زده است.

جانی رایت، یکی از سیاستمداران منتقد دولت به بی‌‌بی‌سی گفت: "اکثریت مردم درباره رمزارزها چیز زیادی نمی‌دانند. آنچه ما می‌دانیم یک بازار پرنوسان است."

السالوادور اولین کشوری است که مبادلات مالی برای خرید کالاها و خدمات با رمز ارز بیت‌کوین را به رسمیت شناخته و آن را قانونی اعلام کرده است.

حدود سه ماه پیش کنگره السالوادور به طرح پیشنهادی رئیس جمهوری این کشور درباره قانونی کردن پذیرش این رمز ارز در مراودات مالی رای داد و اعلام کرد این قانون از ۹۰ روز دیگر اجرا خواهد شد.

اقتصاد السالوادور به شدت متکی بر پول‌هایی است که توسط شهروندان مهاجر از خارج به این کشور ارسال می‌شود. این پول‌ها حدود ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی آن را تشکیل می‌دهد.

بیش از دو میلیون شهروند این کشور خارج از کشورشان زندگی می‌کنند که به دلیل فرهنگی روابط نزدیک خود را با زادگاهشان حفظ کرده‌اند، تخمین زده شده که این مهاجران در مجموع سالانه ۴ میلیارد دلار به کشورشان پول ارسال می‌کنند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید