سنا آمریکا با طرح ۱۰۰۰ میلیارد دلاری جو بایدن برای بازسازی تاسیسات زیربنایی موافقت کرد

2 سنبله 1400

کنگره آمریکا با ۶۹ رای موافق در برابر ۳۱ رای مخالف با طرح یک تریلیون دلاری جو بایدن برای بازسازی اتوبان‌ها و پل‌های سال‌خورده و همچنین نوسازی تاسیسات شبکه اینترنت پرسرعت موافقت کرد. این یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها و جو بایدن محسوب می‌شود.

دموکرات‌ها روز سه‌شنبه، ۱۰ اوت، برای تصویب این طرح که بخش بزرگی از طرح اصلی آقای بایدن برای نوسازی تاسیسات زیربنایی فرسوده است، توانستند ۱۹ سناتور جمهوری خواه را همراه خود کنند تا با احتساب رای ۵۰ سناتور دموکرات، به اکثریت قاطع ۶۹ آری برسند.

همین موضوع باعث شد جو بایدن لحظاتی بعد از تصویب این طرح جلوی دوربین‌ها برود و جمهوری‌خواهانی که به آن رای مثبت دادند را شجاع خوانده و از اقدام فراحزبی آنها تشکر کند.

اگرچه این طرح که یکی از پرخرج‌ترین برنامه‌ها برای بازسازی زیرساخت‌های آمریکا در تاریخ این کشور محسوب می‌شود، یک پیروزی بزرگ برای دموکرات‌ها ارزیابی خواهد شد اما آنها برای همراه کردن ۱۹ سناتور جمهوری‌خواه  ناچار شدند در بخش‌های دیگری از طرح اصلی که سه و نیم تریلیون دلار برآورد شده عقب‌نشینی کنند. بخش‌هایی مانند بیمه همگانی و بازنشستگی که قرار شده جداگانه بررسی و به رای گذاشته شود و انتظار نمی‌رود از حمایت جمهوری‌خواهان برخوردار شود.

بخش بزرگی از بودجه تصویب شده فعلی قرار است خرج بازسازی جاده‌ها و پل‌های فرسوده و همچنین نوسازی زیرساخت‌های اینترنت پر سرعت شود.

آقای بایدن که طرح خود را اقدامی تاریخی و آثار آن را بسیار فراتر از یک یا دو دوره ریاست جمهوری خود خوانده، گفته بنا دارد با نوسازی زیرساخت‌های اقتصاد کشورش آمریکا را به دوران پیشتازی مطلق در دنیای تجارت و فناوری بازگرداند.

او بارها تاکید کرده که کشورش برای حفظ قدرت اقتصادی خود و مقابله با چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا، باید نه تنها در نوسازی زیرساخت‌ها بلکه در توانمندکردن نیروی کار هم سرمایه‌گذاری کلان کند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید