بعد از نیم قرن، «شل» ۱۱۱ میلیون دلار به نیجریه خسارت می‌دهد

19 اسد 1400

شرکت نفتی «شل»، ۱۱۱ میلیون دلار، خسارت نشت نفت در نیجریه را می‌پردازد که بیش از نیم قرن پیش روی داده بود.

در جریان جنگ‌های «بیافرا» بین سال‌های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۰ میلادی، حادثه نشت نفت روی داده بود. یکی از سخنگویان شرکت شل می‌گوید که این «تمامی مبلغ است که به صورت کامل برای خسارت» پرداخته می‌شود.

شرکت شل همچنان می‌گوید که مقصر آن حادثه یکی از پیمان‌کارها بوده است.

دادگاهی در نیجریه در سال ۲۰۱۰ شرکت شل را به پرداخت ۴۱ میلیون و سیصد و شصت هزار دلار محکوم کرده بود. اما از آن زمان، شرکت شل چند بار سعی کرد و نتوانست دادگاه را به تجدید نظر وادارد.

دیوان عالی نیجریه، سال گذشته گفت که با توجه به سود این پول، شل باید ده برابر بیشتر به نیجریه بپردازد. شل این نظر را نپذیرفت. پرونده برای اولین بار در ۱۹۹۱ به جریان افتاد.

پیشتر شل گفته بود که دادگاه به این شرکت اجازه دفاع از خود را نداده است. آنها امسال شروع به تعقیب این ماجرا در مجامع بین‌المللی کردند.

«لوسیوس نواسا»، وکیل مردمی که از شل شکایت کرده بودند می‌گوید: «آنها دیگر حربه‌ای در آستین نداشتند و ناچار بودند شرایط را بپذیرند.» او به خبرگزاری فرانسه گفته: «این تصمیم نشانی از پایمردی این مردم برای عدالت است.»

با این که این مشکل مربوط به دهه‌ها پیش است، اما نشت نفت همچنان یکی از مشکلات «دلتای نیجر» است.

امسال یک دادگاه تجدید نظر در هلند، در پرونده‌ای دیگر هم شرکت شل را در نشت نفت به دلتای نیجر، بین سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ مقصر شناخت.

دادگاه از شعبه شرکت شل در نیجریه خواست که به کشاورزان غرامت بپردازد. دادگاه همچنین از شرکت شل خواست تا با نصب تجهیزات خاصی از وقوع مشکلات مشابه جلوگیری کند. شرکت «شل» شرکتی انگلیسی - هلندی است.

گروهی از کشاورزان در سال ۲۰۰۸ این شکایت اخیر را از شل مطرح کرده بودند. اما شل می‌گوید که نشتی‌ها حاصل «خرابکاری» است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید