امیرشاه نایب‌زاده، نماینده بادغیس به دنبال انتشار نوار صوتی امرالله صالح ممنوع الخروج شد

19 سرطان 1400

پلیس سرحدی افغانستان نامه‌ای به فرودگاه‌ها و بندرهای زمینی افغانستان ارسال کرده که در آن آمده است برای "دفاع از منافع ملی این کشور" امیرشاه نایب‌زاده، نماینده مردم بادغیس در پارلمان نمی‌تواند از بندرگاه یا فرودگاه‌ها به بیرون از کشور سفر کند. امیرشاه نایب‌زاده، نماینده مردم بادغیس در پارلمان افغانستان نیز گفته اگر اتهام "خیانت" بر وی ثابت شود، حاضر است در محضر عام "اعدام شود."

منابع معتبر از وزارت داخله/ کشور افغانستان در گفتگو با بی‌بی‌سی اعتبار این نامه را تأیید کردند.

آقای نایب‌زاده در نوار ویدیویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده از محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان خواسته به طور فوری هیأتی را تعیین کند تا "حادثات اخیری که در بادغیس اتفاق افتاده" را بررسی کند.

دیشب نوار صوتی در شبکه‌های اجتماعی افغانستان منتشر شد که در آن امرالله صالح، معاون نخست رئیس جمهوری با لحن تندی با امیرشاه نایب‌زاده، نماینده مردم بادغیس در مجلس نمایندگان افغانستان سخن می‌گوید و او را متهم به "خیانت" می‌کند.

آقای صالح در این نوار صوتی می‌گوید: "به ما گزارشات پی در پی که سرش هیچ شک نداریم، رسیده که خودت قوا را تشویق می‌کنی که تسلیم شود."

امرالله صالح در این نوار از امیرشاه نایب‌زاده می‌خواهد این کار را توقف دهد، در غیر آن او را به "جهنم" خواهد فرستاد.

معاون اول رئیس جمهوری گفته "تو به طالبان وعده دادی که ولایت را به آنها تسلیم می‌کنی."

شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس در سه روز گذشته گواه درگیری‌های شدید میان نیروهای امنیتی افغانستان و اعضای گروه طالبان بود.

والی بادغیس روز چهارشنبه ( ۱۶ سرطان/تیر) اعلام کرد که تمام ولسوالی‌های این ولایت سقوط کرده و افراد طالبان به شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس نفوذ کرده‌اند.

طالبان در این دو روز، دو مرتبه داخل شهر رخنه کردند. در جریان درگیری حتا درب زندان ولایت بادغیس برای مدتی باز شد و شماری از زندانیان توانستند از زندان فرار کنند.

در نوار صوتی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، امرالله صالح به امیرشاه نایب‌زاده ضرب‌الاجل یک ساعته تعیین کرد تا "ابراز پشیمانی" کند.

در این نوار پنجاه و چهار ثانیه‌ای، آقای نایب‌زاده اجازه نیافته که برای دفاع از خود چیزی بگوید.

اما این نماینده پارلمان افغانستان امروز ویدیویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرد و گفت این حرکت معاون اول رئیس جمهور قانونی نیست و اگر موضوع از مجراهای قانونی طی مراحل شود، قوه قضاییه و پارلمان کشور می‌تواند او را به دادگاه معرفی کند. در غیر صورت "به این شکل" خود را به معاون اول رئیس جمهوری تسلیم نخواهد کرد.

آقای نایب‌زاده همچنان گفته او همیشه در کنار نظام جمهوری بوده و حاضر است تا آخرین قطره خون از این نظام دفاع کند.

نشر نوار صوتی گفتگوی امرالله صالح با امیرشاه نایب‌زاده از دیشب به اینسو واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی افغانستان ایجاد کرده است.

این گفتگو همزمان با حمایت‌ها و انتقادهای فراوانی همراهی شده است.

آصف آشنا، فعال سیاسی در صفحه فیسبوکش نوشته: "در کنار نبرد با دشمن، با خیانت‌گران داخل نظام نیز باید چنین برخورد قاطع شود."

آقای آشنا نوشته اگر جلو خیانت در پرونده امنیت گرفته نشود، افغانستان با خطر جدی و خونبار مواجه خواهد شد و با حمایت از این اقدام امرالله صالح پرونده‌های دیگر خیانت را باید ورق زد.

اما برخورد معاون اول ریاست جمهوری منتقدانی هم داشته است.

یعقوب یسنا، استاد دانشگاه در صفحه فیسبوکش نوشته: "اگر معاون رئیس جمهور خبر دارد که طرف خیانتی به این بزرگی می‌کند، ولایت را به طالب تسلیم می‌کند. چرا طرف را گرفتار نمی‌کند که زنگ می‌زند؟"

بی بی سی فارسی

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید