ملاقات مخفيانه نخست وزير اسرايل با پادشاه يې اردن

19 سرطان 1400

نفتالی بنت نخست‌وزیر اسرائیل هفته پیش با ملک عبدالله، پادشاه اردن مخفیانه در قصر او در امان دیدار کرده است. خبر این دیدار تا کنون پنهان داشته شده بود.

روز پنج‌شنبه در رسانه‌های اسرائیل خبر این دیدار منتشر شد اما دولت هنوز در این رابطه اظهار نظری نکرده است. یک مقام اسرائیلی خبر دیدار را به خبرگزاری آسیوشیتد پرس تایید کرده است.

این دیدار در حالی صورت گرفت که وزاری خارجه دو کشور، قرارداد فروش آب از اسرائیل به اردن را نهایی کردند.

دو کشور در سال‌های گذشته به‌دلیل تنش میان رهبران دو کشور به ‌ندرت دیدار کرده‌اند.

خبر بی بی سی فارسی ګفت در دیدار هفته گذشته بنت و ملک عبدالله توافق کردند که باید شکاف بین دو کشور ترمیم شود و به‌عنوان نخستین گام آنها بر سر آب مذاکره کردند.

پس از آنکه در سال ۲۰۱۸ ملک عبدالله با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر پیشین اسرائیل دیدار کرد، این نخستین دیدار او با یک نخست‌وزیر اسرائیل است. آن دیدار هم مخفیانه صورت گرفت و بعدا خبر آن منتشر شد.

یایر لاپید وزیر خارجه اسرائیل روز پنج‌شنبه به اردن رفت و با همتای خود دیدار کرد تا قرارداد فروش آب و توافق بر سر افزایش سطح تجاری را نهایی کند.

او در همین رابطه در بیانیه‌ای گفت: "پادشاهی اردن، همسایه و شریک دولت اسرائیل است. وزرات خارجه به تداوم گفت‌وگوها بین دو کشور ادامه خواهد داد تا رابطه بین آنها تقویت و حفظ شود."

او افزود: "همکاری اقتصادی به نفع دو کشور توسعه خواهد یافت."

وزارت خارجه آمریکا از روابط دوستانه دو کشور استقبال کرده و گفته که قرارداد آب و تجاری می‌تواند "همکاری غیرنظامی بین دو کشور را مستحکم کند و افزایش روابط تجاری بین اردن و کرانه غربی باعث حمایت از فلسطینیان خواهد شد."

اسرائیل بنا دارد که ۵۰سالانه میلیون متر مکعب آب به اردن بفروشد. چنین اقدامی می‌تواند به ۵۵ میلیون مکعب آب سالانه افزایش یابد که قرارداد صلح ۱۹۹۴ بین دو کشور را تضمین می‌کند .

همچنین لاپید پذیرفت که سطح صادرات اردن به فلسطینی‌ها در کرانه غربی سالانه از ۱۶۰ میلیون دلار به ۷۰۰ میلیون دلار برسد.

دولت جدید اسرائیل قصد دارد روابطش را با متحدان منطقه بهبود بخشد و این موضوع را برای امنیت ملی اسرائیل ضروری می‌داند.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید