بایدن: عدم مقابله با حملات سایبری تبعات خواهد داشت

19 سرطان 1400

کاخ سفید می‌گوید جو بایدن رییس جمهوری آمریکا به همتای روس خود گفته است دولت او هر کاری را که لازم باشد برای مقابله با حملات سایبری از روسیه خواهد کرد.

زمانی که یک خبرنگار از رییس جمهوری آمریکا پرسید آیا روسیه با تبعاتی روبرو خواهد شد، آقای بایدن گفت: بله.

روسیه ادعای آمریکا را مبنی بر تماس متعدد با مسکو درباره حملات سایبری را رد کرده است.

تماس تلفنی روز جمعه میان رهبران روسیه و آمریکا اولین تماس دو رهبر در پی دیدار ماه گذشته آنها در ژنو است.

این گفتگو در حالی انجام شده حملات سایبری به شرکت‌های آمریکایی افزایش یافته و در ماه جاری به ۱۵۰۰ مورد رسیده است.

جو بایدن در پی این تماس تلفنی به خبرنگاران آمریکایی گفت: "من صریحا به او گفتم که آمریکا انتظار دارد وقتی عملیات باج‌گیری از خاک روسیه منشاء می‌گیرد، حتی اگر دولت حامی آن نیست، ما توقع داریم که اطلاعات کافی در اختیار ما بگذراند تا ما با این حملات مقابله کنیم."

آقای بایدن تاکید کرد که دولت می‌تواند به سروری که برای حمله به آمریکا استفاده شده، متقابلا حمله کند.

این در حالی است که کاخ کرملین بعد از تماس تلفنی دو رهبر در روز جمعه گفت آمریکا درباره حملات سایبری با دولت روسیه تماسی نگرفته است.

در بیانیه‌ دفتر ریاست جمهوری روسیه آمده است: "علیرغم آمادگی روسیه برای پیوستن به عملیات مشترک برای مقابله با اقدامات مجرمانه در عرصه تکنولوژی اطلاعات، در ماه گذشته هیچ گونه درخواستی در این زمینه از سوی وزارت‌خانه‌های مرتبط آمریکایی دریافت نکرده‌ایم."

یک مقام آمریکایی، بدون افشای نام خود در گفتگو با خبرگزاری فرانسه ادعای روسیه را رد کرده و گفته آمریکا چندین بار و تقاضاهای مشخصی در این زمینه مطرح کرده است.

در بیانیه کرملین آمده هر دو طرف از همکاری بیشتری در زمینه امنیت سایبری حمایت کرده‌اند و روسیه گفته است این همکاری‌ها باید غیرسیاسی، دائمی، کارشناسانه و از طریق کانال‌های ارتباطی ویژه باشد.

بر اساس متنی که کاخ سفید از گفتگوهای دو طرف منتشر کرده دو طرف با رسیدن به توافقی برای افزایش کمک ‌های انسان دوستانه به سوریه موافقت کردند و در عین حال تاکید کرده‌اند که علیرغم تنش‌ها بر سر فضای سایبری، از فرصت‌های پیش آمده برای همکاری در این زمینه بهره ببرند.

حملات باج‌افزاری علیه شرکت‌های آمریکایی در سال‌های گذشته افزایش یافته است.

به گفته آمریکا بدترین نمونه این حملات از خاک روسیه منشاء می‌گیرند و اغلب با اطلاع دولت روسیه و حتی تایید سرویس‌های امنیتی این کشور انجام می‌شوند.

آقای بایدن روز جمعه گفت این تماس تلفنی در چارچوب افزایش ارتباطات میان دو کشور انجام شده است.

به گفته رییس جمهوری آمریکا این ارتباطات تازه به دو طرف اجازه خواهد داد تا هر گاه یکی از دو طرف به اتفاقاتی در کشور دیگر تردید دارد با طرف مقابل تماس بگیرد.

آقای بایدن گفته است به حاصل این کار خوشبین است.

تشکر از بی بی سی فارسی

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید