شدت کرونا در ایران؛ ممنوعیت خروج از پایتخت، بهشت زهرا در 'آماده‌باش'

17 سرطان 1400

آمار ابتلا و مرگ و میر بر اثر کرونا در گرمای طاقت‌فرسای ایران بالا می‌رود. وضعیت سیستان و بلوچستان از نظر ابتلا به کرونا همچنان بحرانی است؛ در پایتخت خروج از تهران ممنوع شده است و مسئول بزرگ‌ترین قبرستان شهر می‌گوید کارکنان بهشت زهرا در حال آماده‌باش هستند.

این پنجمین موج شیوع کرونا در ایران است که مسئولان می‌گویند در کشور آغاز شده. در شبانه‌روز گذشته ۱۶۶ نفر دیگر جانشان را از دست دادند. ۱۷هزار و ۲۱۲ مورد تازه در یک روز ثبت شده و به گفته مسئولان آمار واقعی می‌تواند دست‌کم تا دو و نیم برابر این رقم باشد.

این در حالی است که علیرضا زالی، فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونای تهران گفته فقط در این شهر در روز سه‌شنبه پانزدهم تیرماه ۱۴ هزار نفر "سرپایی" به مراکز درمان کرونا مراجعه کرده و ۱۰ هزار نفر مجبور شده‌اند به مراکز درمانی بروند که به گفته او نشان دهنده "وخامت اوضاع" تهران است.

راپور بی بی سی میګوید سویه دلتای ویروس کووید۱۹ که اولین بار در هند شناسایی شده بود، با قابلیت سرایت بیشتر به ایران رسیده در حالی که فقط حدود پنج درصد جمعیت این کشور یک دوز واکسن زده‌اند.

با وجود اعلام رسمی به نتیجه رسیدن شش تا هفت واکسن ایرانی، هنوز هیچ کدام با تولید انبوه وارد بازار نشده و واردات واکسن‌های خارجی هم بسیار محدود و در محموله‌های یک تا دو میلیون دوزی با فاصله زمانی زیاد است.

آمار کل جانباختگان ویروس کووید به روایت رسمی حکومت ایران به ۸۵ هزار و ۲۶۱ نفر رسیده هرچند آمار واقعی به گفته خود مسئولان بسیار بیشتر است.

در این میان مسئولان وزارت بهداشت از سفر شهروندان مستاصل به ارمنستان برای تزریق واکسن انتقاد و درباره خاصیت واکسن‌ها در آن کشور ابراز شک کرده‌اند. اظهاراتی که سفیر ارمنستان در تهران آن را رد کرده است.

تهران شهر ممنوعه

مقام‌های پایتخت ایران اعلام کرده‌اند که خروج از این شهر ممنوع است و یک میلیون تومان جریمه دارد.

۱۲۰ شهر ایران قرمز و در مواجه با محدودیت رفت و آمد هستند از جمله تهران.

استاندار تهران گفته تجمع بالای ۱۵ نفر ممنوع است و با آن برخورد می‌شود.

سعید خال، مدیرعامل سازمان بهشت زهرا، بزرگ‌ترین قبرستان عمومی پایتخت هم با استناد به آمار و شواهد موجود گفته کارکنان این سازمان برای پنجمین بار از زمان شیوع کرونا در ایران در وضعیت "آماده‌باش کامل" قرار دارند.

خاموشی‌های گسترده در بسیاری از نقاط ایران با قطع آب همراه شده و زندگی را برای شهروندان دشوارتر کرده است.

سیستان و بلوچستان تب‌دار

سیستان و بلوچستان که در چند روز گذشته بدترین منطقه ایران از لحاظ شیوع کرونا و کمبود امکانات بهداشتی بوده، همچنان با بحران مواجه است.

مهدی رخشانی، سردبیر روزنامه زاهدان چاپ مرکز سیستان و بلوچستان در اینستاگرامش از تاثیر قطع برق بر بیمارستان‌ها گزارش داده و نوشته با قطع برق زمانی طول می‌کشد که برق اضطراری بیمارستان وصل شود و همان چند دقیقه مشکلات بسیار زیادی ایجاد می‌کند.

آقای رخشانی وضعیت دیروز را اینطور توصیف کرده است: پانزدهم تیرماه دمای زاهدان ۴۰ درجه بود. برق بیمارستان بوعلی رفت. پس از ۱۵ دقیقه‌ای که برق اضطراری وصل شد و عدم کار برخی دستگاه‌های اکسیژن هم در تاریکی و سر و صدا و شرایط سخت روبه‌راه شد. تازه گرمای ۴۰ درجه‌ای... همه با ۲ یا ۳ ماسک، خیس عرق و زیر فشار و استرس....بیشتر بالاسری‌ها به حالت تهوع و سردرد رسیدند. فکر کنید چه بلایی سر بیماران بدحال آمده. این خاموشی ۵ ساعت طول کشید و این یکی از ده‌ها خاموشی این روزهاست."

نه درباره تامین برق مورد نیاز چشم‌انداز درخشانی وجود دارد نه تهیه واکسن در کوتاه‌مدت.

دولت امروز اعلام کرده که با توجه به فرصت‌های از دست‌رفته سرمایه‌گذاری در بخش زیرساخت‌های تولید برق، امکان افزایش ظرفیت نیست و دست‌کم تا چند هفته این شرایط ادامه خواهد داشت.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید