رئیس‌جمهور سابق آفریقای‌جنوبی، خود را تسلیم پلیس کرد و به زندان رفت

17 سرطان 1400

جیکوب زوما، رئیس‌جمهور سابق آفریقای‌جنوبی، که به علت سرپیچی از دادگاه به تحمل ۱۵ ماه زندان محکوم شده است، چهارشنبه شب خود را تسلیم پلیس کرد و به زندان رفت. او ابتدا قرار بود روز یکشنبه به زندان برود اما در حالی که هوادارانش سدی انسانی در برابر خانه‌اش ایجاد کرده بودند، این کار را نکرد اما پلیس تا نیمه شب چهارشنبه به او مهلت داده بود و تهدید کرده بود که ممکن است به زور او را بازداشت کند.

آقای زوما که ۷۹ سال سن دارد نخستین رئیس جمهور تاریخ آفریقای جنوبی است که به تحمل حبس محکوم و راهی زندان می‌شود.

او که در استان زادگاهش، زولو-ناتال، محبوبیت دارد از یاران نلسون ماندلا در قیام علیه نظام آپارتاید در آفریقای‌جنوبی بود و اکنون رفتن او به زندان و همچنین اتهام فساد مالی او که علت اصلی کنار رفتنش از قدرت بود، به نوعی مایع سرافکندگی حزب حاکم، ای‌ان‌سی، خواهد شد.

نومسا ماسکو، خبرنگار بی‌بی‌سی در آفریقای جنوبی که در نزدیکی خانه مجلل آقای زوما حضور داشته می‌گوید روز چهارشنبه هم همچون یکشنبه، جمع زیادی از هواداران آقای زوما در اطراف محل زندگی او جمع شده بودند تا مانع از انتقال او به زندان شوند اما حضور نیروهای پلیس هم چشمگیر بود. او می‌گوید در ساعات پایانی غروب چهارشنبه کاروان خودروهایی که به نظر آقای زوما هم در یکی از آنها بود، محل اقامت او را ترک کردند و تنها دقایقی پیش از به پایان رسیدن ضرب الاجل تعیین شده از سوی پلیس، او را به سوی زندانی که در نزدیکی خانه‌اش واقع شده بردند.

آقای زوما اتهام‌ها علیه خود را یک «توطئه سیاسی» خوانده بود و گفته بود دستور انتقال او به زندان با توجه به سن و سال او و وضعیت شیوع کرونا در آفریقای جنوبی، به نوعی اجرای «حکم اعدام» است.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید