آمریکا: اقدام ایران در میزبانی نشست با طالبان می‌تواند برای افغانستان سازنده باشد

17 سرطان 1400

وزارت خارجه آمریکا با لحنی محتاطانه از میزبانی نمایندگان طالبان و دولت افغانستان در تهران استقبال کرده و گفته چنین اقدام‌هایی می‌تواند برای آینده افغانستان سازنده باشد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است: "همسایگان افغانستان باید نقشی سازنده بازی کنند. آنچه ایران می‌خواهد با میزبانی چنین نشستی انجام دهد می‌تواند واقعا سازنده باشد. باید نتیجه را در آینده دید."

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه میزبان نشستی با حضور نمایندگان طالبان و چند مقام دولت افغانستان بود.

آقای ظریف "بازگشت به میز مذاکرات بین‌الافغانی" را بهترین راه برقراری صلح در افغانستان دانست.

ند پرایس با اشاره به مذاکرات بین‌الافغانی در دوحه قطر و تهران گفته است: " این چیزی است که ما همیشه درباره همسایگان افغانستان و کشورهای منطقه گفته‌ایم. آنها هم سهمی در آینده افغانستان دارند و باید از نفوذشان در مسیری مثبت و برای حمایت از صلح استفاده کنند."

آقای پرایس درباره درگیری‌های اخیر گفته است که "هیچ دولتی که با زور اسلحه در افغانستان به قدرت برسد مشروعیت و حمایت نخواهد داشت، نه از طرف جامعه بین‌الملل، نه از طرف مردم افغانستان."

با خروج نیروهای آمریکا و متحدانش در ناتو از افغانستان حملات شبه‌نظامیان طالبان شدت گرفته و آنها در هفته‌های اخیر بیش از ۸۰ ولسوالی را از نیروهای دولتی گرفته‌اند. افغانستان در مجموع افغانستان ۳۸۸ ولسوالی دارد.

خروج کامل نیروهای خارجی به دنبال توافق صلح دولت دونالد ترامپ با طالبان آغاز شد. دولت جو بایدن نیز به آن توافق متعهد مانده است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید