کرونا در جهان؛ بحران کمبود اکسیژن در اندونزی

14 سرطان 1400

با افزایش مبتلایان به کووید ۱۹ در برخی شهرهای اندونزی، مقامات این کشور به تولید‌کنندگان اکسیژن دستور داده‌اند تا نیازهای پزشکی را در اولویت قرار دهند.


بیمارستان‌ها گفته‌اند که انبار کپسول‌های اکسیژن آنها به انتها رسیده و براساس گزارش‌ها در یک بیمارستان ۶۳ بیمار در اثر نبود اکسیژن کافی جان خود را از دست دادند.


در حال حاضر روزانه بیش از ۲۵ هزار ابتلای جدید به کووید ۱۹ در این کشور گزارش می‌شود.


دلایل اوج گرفتن شیوع کرونا در این کشور، افزایش سفرها و انتقال نوع مسری‌تر گونه دلتا ویروس کرونا بوده است


اندونزی با حدود ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار مبتلا به کرونا و بیش از ۶۰ هزار مرگ، تاکنون بدترین وضعیت را در کشورهای جنوب شرق آسیا داشته است.


با این حال کارشناسان معتقدند که آمار واقعی بسیار بیشتر از آن چیزی که است رسما اعلام شده و دلیل آن هم کم بودن تست‌های کرونا در خارج از جاکارتا، پایتخت اندونزی است.


از هفته گذشته در جزیره مرکزی سوماترا، قرنطینه سراسری و مقررات منع آمد و شد به اجرا گذاشته شده و جزیره توریستی بالی نیز بر روی گردشگران بسته شد.


در روزهای پایانی هفته، بخش‌های اورژانس و مراقبت‌های ویژه در بیمارستانهای عمومی شهرهای باندونگ، سوراکارتا و پامه‌کاسان گزارش کرده‌اند که با مراجعه بیش از از حد مبتلایان به کرونا روبرو شده‌اند و در گاهی اوقات مجبور بودند که برخی بیماران را در بیمارستان پذیرش نکرده و به خانه بفرستند.


برخی از بیمارستان‌ها هم اقدام به برپا کردن چادر در خارج از بیمارستان برای پذیرش بیماران کرده‌اند.


یک مراجعه کننده به بیمارستان که برای مادر پیرش بدنبال خدمات درمانی است، گفته که "اینجا یک وضعیت اضطراری شبیه جنگ" در جریان است. مادر او توسط بیمارستان به خاطر اینکه دیگر تخت خالی نداشت، پذیرش نشد و او مجبور شد مادرش را در یکی چادرهای خارج از بیمارستان بستری کند.


مقامات بهداشتی اندونزی از صنایعی که تولیدات بیمارستانی و بهداشتی دارند خواسته‌اند تا تولید اکسیژن خود را افزایش دهند و از مردم هم خواسته شده تا اکسیژن احتکار نکنند.


وزیر بهداشت اندونزی گفته است "ما امیدواریم که مردم کپسول‌های اکسیژن را انبار نکنند" زیرا این فقط موجب بدتر شدن حال بقیه مردم می‌شود.


براساس گزارش‌ها برخی به دنبال خرید خصوصی کپسول‌های اکسیژن هستند تا بیمارشان در خانه از آن استفاده کند.


در حال حاضر به سختی می‌توان سیلندرهای جدید و پر شده اکسیژن را پیدا کرد و قیمت هم به علت تقاضای بیش از حد، دو برابر شده است.


دولت در شهر جاکارتا، تنها اجازه برگزاری ۱۰ مراسم خاکسپاری روزانه را با توجه به افزایش شیوع کووید ۱۹ می‌دهد.


تعداد زیادی از کارکنان سیستم بهداشتی این کشور هم با وجود واکسینه شدن به ویروس کرونا مبتلا شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.


در اندونزی بیشتر از واکسن سینواک چین، برای واکسیناسیون استفاده شده است. کارشناسان در حال حاضر معتقدند که برای بالا بردن ایمنی نسبت به گونه دلتا بهتر است که دوز سوم نیز به مردم تزریق شود.


فدراسیون بین المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر هفته گذشته گفتند که این کشور "در لبه فاجعه کووید ۱۹" قرار گرفته است.


براساس اعلام دولت، قرار است از روز سه‌شنبه قوانین مربوط به ورود افراد خارجی به این کشور تغییر کند و تنها کسانی که هر دو دوز واکسن را دریافت کرده باشند و جواب تست آنها منفی باشد حق ورود به اندونزی را خواهند داشت.


براساس این مقررات جدید، مسافران ورودی به این کشور باید ۸ روز را هم در قرنطینه باشند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید