نگرانی حکومت از تهدید خشکسالی در ۲۵ ولایت افغانستان

8 سرطان 1400

حکومت افغانستان می‌گوید که تغییرات اقلیمی به ویژه خشکسالی فقر را در این کشور افزایش داده و تاثیر بدی بر زندگی مردم گذاشته است.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری گفته نزدیک به ۵ میلیون تن در داخل افغانستان به دلیل جنگ و خشکسالی آواره شده‌اند.

دفتر آقای صلح در صفحۀ فسبوکش نوشته که بررسی‌های "علمی و واقعی" نشان می‌دهد که ۲۵ ولایت افغانستان با خشکسالی شدید و متوسط روبه‌رو است.

بر بنیاد آمار رسمی، خشکسالی امسال میزان برداشت گندم ۲.۵ میلیون تُن کاهش داده و زندگی ۳ میلیون حیوان خانگی را با خطر مواجه کرده است.

اما حکومت تأکید کرده که جلو پیامدهای بد خشکسالی از جمله آوارگی داخلی، قحطی و دیگر موارد را می‌گیرد.

حکومت٬ وزارت مالیه را مکلف کرده که با اداره‌های مربوط نیازمندی‌‌ها را تشخیص دهد.

در همین حال محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان گفته که مشکلات جنگ، همه‌گیری ویروس کرونا با تهدید خشکسالی همزمان این کشور را با چالش‌ مواجه کرده است.

به گفتۀ آقای غنی، ۳۰ درصد مناطق افغانستان با خشکسالی شدید، ۵۰ درصد مناطق دیگر با خشکسالی جدی و بقیه مناطق با خشکسالی نسبی روبه‌رو هستند.

رئیس جمهوری افغانستان از طالبان خواسته که از جنگ دست بردارند و اجازه دهند که کمک‌ها به مردم برسد.

غنی گفت: "تلاش ما این است که به تمام ولسوالی‌ها و مناطقی که تحت کنترل طالبان است رسیدگی شود. من اینجا یک بار دیگر بالای طالبان صدا می‌کنم که خشونت بی‌معنی را متوقف کنید. تخریب اقتصاد کشور را متوقف کنید و بیایید در روند کاهش خطرهای خشکسالی همکاری کنید. در حال حاضر طالبان هر روز بنیادهای اقتصادی مردم را هدف قرار می‌دهند و هر روز به درد و رنج مردم اضافه می‌کنند."

اما طالبان این ادعای حکومت را رد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه گفته که این گروه در محل‌های تحت کنترل خود به کمک‌رسانان بشری اجازه می‌دهد و به هیچ بنیاد اقتصادی آسیب نرسانیده‌است.

حکومت تأکید کرده که در مهار خشکسالی و کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان برخورد متفاوت و دوگانه نخواهد کرد.

ادارۀ هماهنگی کمک‌های بشری سازمان ملل متحد در این اواخر نسبت به وضعیت بی‌جاشدگان جنگ و خشکسالی ابراز نگرانی کرده و گفته که این افراد هرچه زودتر به کمک‌های ضروری و اولیه نیاز دارند.

گزارش‌های کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور مهاجران نشان می‌دهد که نزدیک به ۴.۵ میلیون افغان از خانه‌‌های خود آواره شده‌اند و همه‌ به کمک‌های بشری نیاز دارند.

اما حکومت افغانستان با آن که بحرانی‌بودن وضعیت را تأیید می‌کند، اما تأکید دارد که با موسسه‌های همکار برنامه‌های حمایتی را روی دست گرفته است.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی گفته که برنامه‌ای تهیه کرده که پس از تأیید ریاست جمهوری، روند کمک به آسیب‌دیدگان خشکسالی آغاز خواهد شد.

عبدالسمیع ضربی، معاون سخنگوی این وزارت به رادیوی آزادی گفت: "از نهادهای ملی و بین‌المللی و کشورهایی که همیشه در زمینه‌های بشردوستانه با ما همکاری داشته‌اند، تقاضا می‌شود که کمک کنند. همچنین به وزارت مالیه هدایت داده شده که پس از شریک‌سازی شمار و نیازها، در زمینه جذب کمک همکاری کند."

این در حالی است که سازمان ملل در گزارش سالانه‌ خود نوشته که نزدیک به ۵۰ درصد مردم افغانستان در زیر خط فقر به سر می‌برند و نیاز است که به آنان کمک‌های بشری رسانیده شود.

در این گزارش همچنین آمده که در سال ۲۰۲۱ شمار افغانانی که به مواد خوراکی و دیگر کمک‌های بشری نیاز دارند، افزایش خواهد یافت.

در این گزارش افغانستان در جهان دومین کشوری خوانده شده که شهروندانش با تهدید عدم مصوونیت غذایی مواجه هستند.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید