اسناد محرم؛ احتمال حضور نظامی بریتانیا در افغانستان پس از خروج ناتو

7 سرطان 1400

 

اسناد محرم نظامی بریتانیا که حاوی معلومات حساس، به شمول حضور احتمالی نظامی این کشور پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان است، در یک ایستگاه بس در انگلستان یافته شده است.

بر اساس معلومات بی بی سی وزارت دفاع بریتانیا گفته است که تحقیقات در خصوص چگونگی یافت شدن این اسناد حساس دفاعی توسط یک شهروند، آغاز شده است.

این وزارت گفته است که کارمند وزارت دفاع، از ناپدید شدن این اسناد گزارش داده بود.

این شهروند بریتانیا، که نخواست نامش گرفته شود، زمانی با بی بی سی تماس گرفت که در مورد حساس بودن معلومات این اسناد پی برد.

بی بی سی به این باور است که این اسناد که شامل ایمیل‌ها و گزارش‌های پاورپاینت است، در دفتر یکی از مقامات ارشد وزارت دفاع بریتانیا تهیه شده است.

اکثریت این اسناد "رسمی حساس" شناسایی شده است که بر اساس معلومات حکومت بریتانیا، سطح پایین محرمیت را تبارز می‌دهد.

اما یکی از این اسناد، عنوانی سکرتر خاص بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا نوشته شده و روی آن نگاشته شده که فقط وزیر دفاع باید آنرا ببیند؛ علامه گذاری که پیشنهاد بسیار حساس برای حضور نظامی بریتانیا پس از پایان ماموریت حمایت قاطع را برجسته می‌سازد.

این در سند،‌ بر اساس معلومات بی بی سی، تقاضای امریکا از بریتانیا برای کمک در ساحات مشخص ذکر شده است و پاسخ به این سوال نیز آمده است که آیا نیروهای ویژهٔ بریتانیایی پس از خروج نیروهای ناتو در افغانستان باقی می‌مانند یا نه.

این در حالی است که بر اساس برخی گزارش‌ها، بریتانیا در مورد باقی ماندن برخی از نیروهایش در افغانستان غور می‌کند.

بی بی سی گفته است که به دلیل حساس بودن این اسناد، تصمیم گرفته است که جزییات آنرا نشر نکند، زیرا می‌تواند زندگی نیروهای بریتانیایی و سایر پرسونل این کشور را در افغانستان به مخاطره بیندازد.

در این اسناد آمده است که پس از توافق امریکا-طالبان در ماه فبروری ۲۰۲۰، تا اکنون هیچ نظامی بریتانیایی در افغانستان کشته نشده است، "اما وضعیت به این گونه باقی نخواهد ماند".

این اسناد که در مجموع ۵۰ صفحه است، صبح سه شنبه هفتۀ گذشته در یک ایستگاه بس در شهر کینت انگلستان یافته شده است.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید