ایران می‌گوید هنوز تصمیمی برای پاک کردن اطلاعات دوربین‌های آژانس نگرفته است

7 سرطان 1400

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته است که با پایان مهلت توافق تمدید شده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این کشور هنوز تصمیمی برای پاک کردن اطلاعات دوربین‌های آژانس نگرفته است.

آقای خطیب‌زاده گفته است: "موضوع توافق فنی با آژانس و ادامه و عدم ادامه آن موضوع بحثی است که همچنان تصمیم جدیدی اتخاذ نشده است، چه درباره ادامه یا عدم ادامه آن و همچنین درباره پاک شدن اطلاعات تصمیمی اتخاذ نشده است".

بر اساس توافقی که ایران و آژانس چهار ماه پیش در تهران امضا کردند، همزمان با پایان اجرای پروتکل الحاقی توسط ایران و کاهش سطح دسترسی های آژانس در این کشور، ایران پذیرفت که دوربین های نظارتی در تاسیسات اتمی اش برای سه ماه فعال بماند اما اطلاعات ذخیره شده در آن در صورتی در اختیار بازرسان قرار گیرد که تحریم های ایالات متحده رفع شده باشد.

بر اساس این توافق ایران گفته است که در صورت رفع نشدن تحریم های آمریکا اطلاعات دوربین ها را "برای همیشه" پاک خواهد کرد.

با پایان مهلت سه ماه این توافق و رفع نشدن تحریم های آمریکا، این اعلام کرد برای یک ماه دیگر اطلاعات ذخیره شده در این دوربین‌ها را پاک نخواهد کرد تا مذاکرات احیای برجام در وین به نتیجه برسد. مهلت یک ماهه هم هفته گذشته به پایان رسیده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی پیش از این گفته بود که از تصمیم ایران برای ادامه یا توقف این توافق اطلاعی ندارد و مدیرکل از این بابت ابراز نگرانی کرده بود.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید