خواست کمیسیون حقوق بشر: برای تحقیق روی 'اوضاع افغانستان' هیئت تعیین شود

7 سرطان 1400

 

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از سازمان ملل خواسته است که هیئت بی‌طرف برای تحقیق درباره حمله‌های هراس‌افگنانه اخیر و اوضاع کنونی تعیین کند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نسبت به تحولات پسین در این کشور اظهار نگرانی کرده و خواستار تعیین هیئت بین‌المللی حقیقت‌یاب برای تحقیق درباره رویدادهای اخیر شده است.

شكرالله مشكور، سخنگوی این كمیسیون، روز یكشنبه به رادیو آزادی گفت كه این هیئت باید به زودی تشكیل شود و كار خود را آغاز كند.

او گفت: "کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از دبیرکل سازمان ملل متحد، شورای امنیت، کمیشنری عالی حقوق بشر و سایر سازمان‌های بین‌المللی خواسته است تا برای بررسی رویدادهای وحشتناک اخیر و آنچه در این کشور اتفاق می‌افتد یک هیئت حقیقت‌یاب رادر اسرع وقت تعیین کند."

او افزود که کمیسیون نظری در مورد ترکیب هیئت ندارد و این هیئت باید منصف، متخصص و بی‌طرف وغیرسیاسی باشد تا چندین مورد را از منظر حقوق بشر و نهادهای بین‌المللی حقوق بشری بررسی کند و به سازمان ملل و نهادهای مربوط گزارش دهد.

وی گفت که هیئت باید تحقیقات کاملی در مورد حملات و قتل غیرنظامیان، به‌ویژه فعالان جامعه مدنی، اقلیت‌های مذهبی، موسسات آموزشی و کارمندان رسانه انجام دهد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر از حکومت افغانستان خواسته است تا در تشکیل هیئت و کارهای و بررسی‌های بعدی آن به‌گونه کامل همکاری کند.

این کمیسیون امروز در اعلامیه‌ای گفته که حکومت افغانستان باید پاسخگو باشد و در برابر مافیت از مجازات عاملان قتل غیرنظامیان مبارزه و از حقوق افغانها به گونه کامل محافظت کند.

در این اعلامیه آمده است که سال گذشته دو نفر از همکاران این کمیسیون کشته شدند.

اما حکومت افغانستان دربخش بررسی‌ها پاسخ قناعت‌بخش به این کمیسیون نداد.

سال گذشته دو همکار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، فاطمه ناتاشا خلیل و احمد جاوید فولاد در ۷سرطان، در انفجار ماین مغناطیسی در حوزه ۱۲ امنیتی کابل کشته شدند.

ما تلاش کردیم دیدگاه حکومت افغانستان، به‌ویژه وزارت امور داخله را در این باره داشته باشیم، اما سخنگوی این وزارت به تماس‌های ما پاسخ نداد.

اما چندی پیش، وزارت داخله افغانستان گفت که عاملان حمله به دو کارمند کمیسیون مستقل حقوق بشر را بازداشت کرده است.

این خواست‌ها درحالی صورت می‌گیرد که جنگ در افغانستان اخیراً شدت یافته و طالبان شماری از مناطق را تصرف کرده، اما حکومت که از این مناطق "عقب‌نشینی تاکتیکی" کرده است. برخی از این بخش بین حکومت و طالبان دست‌به‌دست می‌شوند که افزون به طرف‌های درگیر، به غیرنظامیان نیز تلفات وارد شده است، اما آمار دقیق این تلفات در دست نیست.

پیشتر خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، استادان، محصلان، دانش‌آموزشان آموزشگاه‌ها و مکتب‌ها در رویدادهای مشابه در کابل و دیگر ولایت‌ها هدف قرار گرفته‌اند

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید