هشدار مسئولان وزارت بهداشت نسبت به 'موج پنجم کرونا' در ایران

6 سرطان 1400

 

چندین مقام ارشد ستاد مقابله با کرونا ایران هشدار داده‌اند که زنگ خطر شیوع موج پنجم کرونا به صدا درآمده و خواستار رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم شده‌ و می‌گویند "روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است و اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم".

براساس اعلام وزارت بهداشت ایران در حال حاضر به لحاظ میزان شیوع ویروس کرونا، ۳۲ شهر در وضعیت قرمز و ۱۷۴ شهر در وضعیت نارنجی و ۲۴۲ شهر در وضعیت زرد هستند که با مقایسه آن با هفته گذشته مشاهده می‌کنیم که ۱۰ شهر به شهرهای قرمز ایران افزوده شده و نقشه ایران از سمت جنوب شرقی در حال قرمز شدن است.

عاطفه عابدینی، دبیر کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ ایران به ایسنا گفته است که "روند بیماری در کشور با شیبی آرام در حال افزایش است" و "چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش موارد بیماری هستند و این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است و اگر روند به همین صورت باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم."

خانم عابدینی گفت که "هشدار می‌دادیم که چند شهر از نواحی جنوبی کشور در حال افزایش هستند و مدام این هشدار را می‌دادیم و در بازدیدهای میدانی هم شاهد افزایش موارد سرپایی و بستری بودیم. متاسفانه این روند به حالت شاخه‌ای از جنوب کشور به سمت بالا در حرکت است و از استان هرمزگان، بوشهر و سیستان و بلوچستان در حرکت به سمت جنوب کرمان، یزد و... است".

 

به گفته وی "در شهر تهران نیز با شیبی خیلی آرام شاهد افزایش موارد سرپایی بیماری هستیم" و "اگر منوال به همین روند باشد ممکن است در اواخر تیرماه بروز پیک پنجم را هم داشته باشیم".

علیرضا ناجی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفته است "نقشه کرونایی کشور در بخش های جنوبی به رنگ قرمز درآمده است و شاهد افزایش شمار مبتلایان در پنج استان جنوبی کشور هستیم، استان های هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، یزد و کرمان با افزایش بیماران بستری در بیمارستانها مواجه هستند."

به گفته آقای ناجی "در استان تهران ۲ شهر فیروزکوه و دماوند قرمز شده‌اند و خطر سرایت بیماری به سایر مناطق استان و قرمز شدن پایتخت وجود دارد و از آنجایی که پایتخت چهارراه اصلی تردد در کشور محسوب می شود، نقش مهمی می تواند در انتقال ویروس و بیماری ایفا کند".

آقای ناجی معتقد است: "تعداد مراجعه کنندگان در استان های جنوبی و تهران افزایش پیدا کرده است و ما باید از پیک چهارم درس بگیریم و مراقب باشیم و وقتی روزانه بیش از ۱۰ هزار بیمار کرونایی شناسایی می کنیم و هنوز تعداد مرگ و میر کووید ۱۹ بالای ۱۰۰ مورد است یعنی ویروس در حال چرخش است."

او می‌گوید "باید این افزایش موارد ابتلا و بستری را جدی بگیریم و محدودیت ها را اجرایی کنیم و دوباره به مردم یادآوری کنیم که نکات بهداشتی را رعایت کنند، متاسفانه شاهد آن هستیم که جمعیت بسیاری ماسک نمی زنند، به سفر می روند و در تجمعات شرکت می کنند و مهمانی وعروسی برگزار می‌کنند."

به گفته وی "ما هنوز نتوانسته ایم پیک چهارم کرونا را به خوبی مدیریت کنیم و مرگ و میر کرونا بالای ۱۰۰ نفر و سه رقمی است".

مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران هم معتقد است که "موج پنجم کرونا از استان‌های جنوبی شروع شده و ابتدا در استان‌های هرمزگان و سیستان و بلوچستان و سپس در بوشهر، خراسان جنوبی و تا حدی کرمان و یزد و حتی استان مرکزی نیز افزایش آمار مبتلایان را شاهد بودیم".

به گفته وی "با وجود اینکه در استان تهران و سایر استان‌ها هنوز شاهد افزایشی شدن روند بیماری نشده ایم اما چیزی که مهم است این است که روند نزولی که به سرعت در حال کاهش بود تقریبا در همه استان‌ها متوقف شده و اصلا دور از ذهن نیست که اعلام کنیم، موج پنجم آغاز شده است".

روز گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشست ستاد مقابله با کرونا گفت که روند ابتلا به کرونا کاهش یافته و تنها در استان‌های جنوبی وضعیت متفاوت است.

براساس آمار دولتی تاکنون در ایران بیش از ۳ میلیون ۱۵۷ هزار نفر مبتلا به کرونا شده و ۸۳ هزار ۷۱۱ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید