غنی و عبدالله با بایدن در کاخ سفید دیدار کردند

5 سرطان 1400

US President

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان به دیدار جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کاخ سفید رفته‌اند. در آغاز این دیدار جو بایدن بار دیگر بر خروج نیروهای این کشور از افغانستان تاکید کرده است.

آقای بایدن در هنگام خوشامدگویی به غنی و عبدالله گفت که "افغان‌ها در مورد آینده شان تصمیم می‌گیرند، که چه می‌خواهند"

او افزود که "خشونت بی‌معنا" در افغانستان باید متوقف شود. آقای غنی نیز گفت که به تصمیم بایدن در خروج سربازان این کشور از افغانستان احترام می‌گذارد.

آقای غنی بعد از این دیدار در کنفرانسی خبری به سوالات خبرنگاران جواب داد و کاخ‌سفید هم بیانیه‌ای در همین رابطه منتشر کرد.

رئیس‌جمهوری افغانستان در این کنفرانس خبری گفت که علاوه بر مسایل امنیتی و خروج نیروهای آمریکایی از خاک کشورش، موضوع تهیه واکسن کرونا برای مردم افغانستان هم در این دیدار طرح شده است.

در بیانیه عصر جمعه، کاخ‌سفید آمده که از سال ۲۰۰۲ ، ایالات متحده نزدیک به ۸۸ میلیارد دلار کمک امنیتی، ۳۶ میلیارد دلار کمک غیرنظامی از جمله ۷۸۷ میلیون دلار به طور خاص برای حمایت از زنان و دختران افغانستان اختصاص داده و تقریبا ۳.۹ میلیارد دلار هم کمک بشردوستانه به افغانستان کرده است.

همچنین کاخ‌سفید در این بیانیه آورده که کنگره آمریکا در سال جاری - ۲۰۲۱ - بیش از ۳ میلیارد دلار کمک به نیروهای امنیتی افغانستان اختصاص داده و آقای بایدن برای سال ۲۰۲۲ هم بیش از ۳.۳ میلیارد دلار درخواست کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در توییتی پیش از دیدار با غنی و عبدالله نوشته بود که "در حالی که نیروهای آمریکایی در حال خروج از افغانستان هستند، ما بر تداوم حمایت از مردم افغانستان تاکید می‌کنیم."

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید امروز در کنفرانس مطبوعاتی پیش از دیدار غنی و بایدن گفت جو بایدن "اعتقاد اساسی" به خروج سربازان این کشور از افغانستان پس از ۲۰ سال دارد.

 

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید