رییس جمهور: مداخله در انتخابات جرم است

31 سرطان 1398

Ashraf Ghani - اشرف غنی

محمد اشرف غنی رئیس‌ جمهوری اسلامی افغانستان، قبل از ظهر امروز در ۲۲ مین نشست بورد مشترک نظارت و انسجام (JCMB) اشتراک و سخنرانی نمود.

در این نشست که در قصر چهارچنار ارگ برگزار گردید، نمایندگان شماری از کشورهای کمک‌کننده برای افغانستان و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی حضور داشتند، رئیس‌جمهور گفت: در هفتۀ آینده ملت افغانستان یک عمل سیاسی بزرگ را آغاز می‌کند، این عمل در برابر جنگ، خشونت، خودخواهی و برضد دشمنان نظام و فرصت طلبان خواهد بود، ملت افغانستان فصل جدید مبارزات انتخاباتی ۱۳۹۸ را می‌گشاید.

رئیس‌جمهور افزود: مبلغ هفت میلیارد افغانی را که پول ملت افغانستان است به‌خاطر مصارف این رویداد بزرگ تاریخی یعنی انتخابات و تعیین سرنوشت و آیندۀ کشور تخصیص داده ام  و  این بار اول است که بیشترین هزینه‌ای انتخابات  را از کمر خود می‌پردازیم.

رئیس‌جمهور تصریح ‌کرد: تصویر افغانستان امروز متفاومت بوده و جامعه‌ی امروز ما در حرکت و پویایی است. آهسته و با تدبیر سمبول های تاریخی ما را که تا چند سال قبل به نماد های ویرانی جنگ تبدیل شده بودند، آباد می سازیم.

رئیس جمهور کشور تصریح نمود: در ادبیات سیاسی ما و در روایت سینه به سینه ای امروز ما دو اصطلاح برای ابد حک شده است، جمهوریت و شهروند. هیچ کس نمی‌تواند چتر جمهوریت و حقوق در محوریت شهروندی را از ما بگیرد. این ها ارزش‌هایی اند که جوانان  و زنان پرشور ما با افتخار از آن دفاع می‌نمایند و هیچ سازشی این دو اصل را زیر پا نخواهد کرد.

وی گفت که افغانستان با هیچ کس و با هیچ ملت دیگر نزاع بنیادی ندارد. نزاع بر موقعیت ما بوده و است. این موقعیت را ما داریم آهسته آهسته به چهارراه باعاید و پُرعاید در منطقه تبدیل می‌کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه هیچ افغان نمی خواهد دوباره بی‌وطن گردد، گفت که عصر بی‌وطنی وسرگردانی گذشته است. عصر قطارشدن ملت ما در عقب دروازه های خیرات دهنده گان پایان یافته است و باید بیشتر پایان یابد. 

وی افزود: عصر حقارت انتظار در پس درهای بستۀ مرزهای همسایه پایان یافته و باید بیشتر پایان یابد. ما زمانی وصل‌گاه افکار و تمدن‌ها بودیم و باید این حیثیت تاریخی خویش را اعاده کنیم.

رئیس‌جمهور غنی خاطرنشان  کرد که افغانستان نباید طفل یتیم در قاره‌ی آسیا  باشد. این ملت نباید فقیر و بی‌کس‌ و‌ کوی جهان باشد. هرگز نه، کشوری‌که از هیچ چیز کم نیست، نباید از هیچ چیزی بهراسد، نیاز ما به صلح است و همبستگی.

رئیس جمهور گفت که ما از نگاه اقتصادی در مرحله‌ی  دست و دهان رسیده ایم. افغانستان در حال صعود است، نه سقوط.  چند سال دیگر نیاز داریم که دخل و خرج کشور را مساوی سازیم.

رئیس جمهور کشور اضافه کرد: ما امروز خط اول مبارزه با تروریزم و افراطیت داعشی و تکفیری هستیم. دولت در افغانستان شریک اساسی کشورهای جهان و سازمان‌های جهانی است، این مشارکت بسیار با ارزش و بسیار با مفهوم می‌باشد و  مبنایش خیرات نیست.

رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در اخیر سخنانش از همکاری جامعۀ بین‌المللی تشکر کرده، گفت که منحیث رئیس جمهور افغانستان، کشوری‌که دارد مسئولانه نقش جهانی و ملی خویش را ادا می‌کند، پیام من به مردم افغانستان پیام صلح و ترقی و به مردم جهان، پیام امتنان  و سپاس‌گزاری است.#

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید