کانکور به موفق ترین پروسه رقابتی تبدیل گردیده است

23 سرطان 1398

afghanistan goverment logo

کابل، افغانستان: در دوره حکومت وحدت ملی، توجه لازم برای حل مشکل کانکور صورت گرفته و در این راستا یک اداره مستقل ایجاد شده است. اکنون هیچ نوع شکایتی از پروسه کانکور وجود ندارد و شفافیت کامل در این پروسه توانسته است اعتماد شهروندان را جلب کند.
محمد امیر کامه وال، رییس پوهنتون ها وموسسات تحصیلات عالی خصوصی که روز یکشنبه در یک کنفرانس خبری مشترک در مرکز اطلاعات و رسانه های حکومت سخن می زد، افزود: تمامی داوطلبان کانکور که در موسسات تحصیلات عالی خصوصی کامیاب اعلام شده اند، بعد از پنجم ماه اسد سال روان، به وزارت تحصلات عالی مراجعه کرده پس از دریافت وتکمیل فورم مربوط و با تطبیق میکانیزم مشخص، می توانند به پوهنتون های خصوصی راه پیدا کنند.
وی گفت که براساس نتایج آزمون کانکور امسال، نزدیک به ۶۰ هزار داوطلب در پوهنتون های خصوصی کامیاب شده اند.
کامه وال گفت که روند معرفی داوطلبان به موسسات تحصیلات عالی خصوصی، قرار است هفته آینده با امضای تفاهمنامه با اتحادیه پوهنتون های خصوصی، رسما صورت گیرد.
در همین حال عبدالقدیر خموش، رییس اداره ملی امتحانات گفت: پروسه کانکور رقابتی است و بین کسانی که فارغ صنف دوازدهم هستند، همسان تطبیق می شود.
وی افزود که داشتن نمره کافی برای پوهنځی دلخواه وانتخاب درست رشته ها، دو عامل عمده برای موفقیت اشتراک کننده گان کانکور است وهر گونه اشتباه در هریک از این دوفکتور سبب بی نتیجه ماندن داوطلبان کانکور می گردد.
در امتحان کانکور ۱۳۹۸ حدود ۱۷۵ هزار نفر اشتراک کرده بودند و از این میان ۶۲ هزار نفر به پوهنتون های دولتی ودر حدود ۱۵ هزار نفر، به پوهنتون های نیمه عالی دولتی راه یافته اند. در همین حال، حدود ۶۰ هزار تن از اشتراک کننده کانکور، در موسسات تحصیلات عالی خصوصی کامیاب شده اند.
موضوع اعتبار دهی وتضمین کیفیت در پوهنتون های دولتی وخصوصی، از اولویت های وزارت تحصیلات عالی است و این پروسه از سال ۱۳۹۱ تا اکنون از سوی ریاست تضمین کیفیت واعتبار دهی وزارت تحصیلات عالی آغاز شده است.
حاجی محمد نعیمی، رییس تضمین کیفیت واعتبار دهی گفت که طی شش سال گذشته، شش پوهنتون دولتی وخصوصی توانسته اند با تکمیل سه مرحله اعتبار دهی وتضمین کیفیت، این پروسه را موفقانه سپری کنند.
این شش پوهنتون شامل پوهنتون کابل، پوهنتون طبی کابل، پوهنتون کندهار، پوهنتون خصوصی امریکایی، پوهنتون خصوصی کاردان وپوهنتون خصوصی کاتب می شوند که هفته گذشته سند های اعتبار دهی وتضمین کیفیت شان را دریافت کرده اند.
وزارت تحصیلات عالی در پلان استراتیژیک خود تطبیق اعتبار دهی وتضمین کیفیت در پوهنتون ها را در اولویت کار خود دارد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید