رئیس جمهور غنی: مبارزه با فساد کار یک فرد نه، بلکه کار دولت و تمام جامعه است

20 سرطان 1398

Ashraf Ghani - اشرف غنی

محمد اشرف غنی رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان قبل از ظهر امروز در پنجمین کنفرانس سالانه اتحادیه اروپا پیرامون مبارزه علیه فساد تحت عنوان "حرکت به سوی صلح، فرصت برای حسابدهی" اشتراک و سخنرانی کرد.

در این مراسم که در قصر چهارچنار ارگ برگزار گردید و بانوی اول کشور، شماری از اعضای کابینه و سفرا و نمایندگان کوردیپلوماتیک مقیم کابل حضور داشتند، ابتدا پییر مایودین سفیر اتحادیۀ اروپا در افغانستان، صحبت کرد.

سفیر اتحادیه اروپا گفت که امروز ما می خواهیم توجه خود را به نقش مبارزه با فساد  قبل از توافقنامۀ صلح، در جریان آن و بعد از آن متمرکز سازیم. وی تاکید کرد که هر دو پروسۀ صلح و انتخابات در مطابقت به جدول زمانی تعیین شده، باید به گونۀ موازی به پیش برود.

بعداً رئیس جمهور غنی صحبت کرد و ضمن تشکر از کمک‌های بی شائبه اتحادیه اروپا به افغانستان و تاکید این نهاد به ارزش‌های دموکراسی و خاصتاً انتخابات ابراز امتنان نمود و گفت که انتخابات باید بدون شک و شبههبرگزار گردد.

رئیس جمهور گفت که امروز برای صلح آمادگی می گیریم و کشور ما باید فرصت را به خاطر برقراری صلح از دست ندهد. وی در خصوص قیمت جنگ گفت که بر اساس راپور بانک جهانی، از کودتای هفت ثور تا پروسۀ بن، افغانستان ۲۴۰ میلیارد دالر خساره دیده است و در ۱۸ سال گذشته، ما همه‌روزه قیمت جنگ را می پردازیم.

رئیس جمهورغنی خاطرنشان کرد که تصامیم ما در مسیر صلح، بیانگر این‌است که ما قیمت جنگ را می دانیم و این قیمت را مردم افغانستان می پردازند.

رئیس جمهور با اشاره به حمله تروریستی اخیر در ولایت غزنی، گفت که حمله بالای کودکان، حمله بالای انسانیت است و از تعهد مردم افغانستان و به ویژه نیروهای امنیتی و دفاعی کشور به نظام و قانون اساسی، ابراز امتنان می کنم.

رئیس جمهور با اشاره بر اینکه ما به خاطر آغاز مذاکرات همه جانبه تمام مشکلات و پیش شرط‌ها را برداشتیم، گفت که راهکار من، راهکار صلح است، این وطن صلح می خواهد و ما صلح را می آوریم.

محمد اشرف غنی تصریح کرد که در ۱۸ سال گذشته شرایط مساعد برای صلح وجود نداشت، اما اکنون زمان برای برقراری صلح آماده شده است و باید از آن استفاده اعظمی نمائیم. وی تاکید کرد که عقب رفتن برای ملت ما نه قابل قبول است و نه ممکن می باشد.

رئیس جمهور گفت که در چهل سال گذشته برای بار اول ما ثابت کردیم که آتش‌بس خواب و خیال نیست، بلکه واقعیت است و مذاکرات هدفمند باید بین دولت و طالبان صورت گیرد و باید به قوۀ عقلانیت مشکلات را حل کنیم و اراده و نیت نیز در این امر مهم است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اساس واضح در برابر فساد گذاشته شده است، گفت که مبارزه با فساد کار یک فرد نیست، بلکه کار دولت و تمام جامعه است.

 

وی افزود که فلسفه سیاسی افغانستان بر اساس عدالت استوار است، بدون عدالت زراعت، صنعت، تجارت و قوای امنیتی و دفاعی و در مجموع حکومتداری صورت گرفته نمی تواند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید