رئیس جمهور غنی خواست‌ها و پیشنهادات مهاجرین افغان را استماع نمود

8 سرطان 1398

Ashraf Ghani - اشرف غنی

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان صبح امروز در دیدار با مهاجرین، محصلین، زنان و تاجران افغان در اسلام‌آباد، خواست‌ها و پیشنهادات آنان را استماع نمود.

ابتدا نور الرحمن کوچی، مستوره ستانکزی، رویا سعید، احمدشاه یارزاده و احمد مرید به نمایندگی از دیگران ضمن خوش آمدید به رئیس جمهور و هیات همراه، خواست‌ها و پیشنهادات شان را در بخش‌های تحصیلات، برگشت مهاجرین، توزیع پاسپورت، تجارت، صلح، ویزه تحصلی برای محصلین، ترانزیت و انتقال سرمایه، با رئیس جمهور شریک ساختند.

آنان تلاش‌ها و دست‌آوردهای رئیس جمهور غنی را در عرصه‌های صلح، انکشاف، زیربنا و بخش های دیگر مورد ستایش قرار دادند و جنگ و ناامنی را عمده‌ترین مشکل افغان‌ها و سد راه برگشت مهاجرین خواندند. آنان با تاکید گفتند که تمام مهاجرین با بی‌صبری برای تامین صلح در کشور لحظه شماری می‌کنند.

رئیس جمهور کشور از صحبت کنندگان بخاطر شریک نمودن مشکلات مهاجرین در بخش‌های مختلف تشکر کرد و افزود که مهاجرین همیشه به یاد ما می باشند و به مشکلات و پیشنهادات شما رسیدگی خواهد شد. وی افزود که از سهم خود پنجصد تن از مهاجرین افغان را برای ادای فریضه حج به بیت‌الله شریف، خواهیم فرستاد.

رئیس جمهور غنی گفت که من برای مدت ۲۴ سال از کشور دور بودم و مشکلات مهاجرین را خوبتر درک می‌کنم، هیچ کس برای شما گفته نمی‌تواند که شما در اینجا به دنیا آمده‌اید و افغانستان شما را نمی‌پذیرد، شما افغان و بزرگترین سرمایه ما هستید که آغوش کشور همیشه برای شما باز است.

رئیس جمهور کشور افزود که حالا فضا تغییر کرده است، صدر اعظم پاکستان برایم گفت که برای نخستین بار به مهاجرین افغان حق باز نمودن حساب بانکی داده می‌شود. با بهبود روابط میان دو کشور مشکلات مهاجرین بیشتر ازین کاهش و حل خواهند شد.

رئیس جمهور غنی گفت که مقامات پاکستانی در دیدارهای شان پذیرفته اند که به لاری‌های باربری افغان‌ها از راه واگه - اتاره اجازه خواهند داد تا به هند بروند و همچنان پاکستان از طریق افغانستان به آسیای میانه وصل می‌شود.

رئیس جمهور کشور تصریح کرد که ما تورخم را مسدود نکرده‌ایم، آنان برای تاجران ما مشکل ایجاد می‌کردند، در بندر کراچی اموال تاجران ما را توقف می‌دادند، اما ما راه‌های بدیل دیگر را افتتاح کردیم، حالا پاکستان خودش مشکلات کراچی و راه‌های دیگر را حل نماید.

رئیس جمهور غنی گفت که با وجود خواست‌های مکرر پاکستان، دو سال به این کشور نیامدم، اما به خواست و پیشنهاد نمایندگان لویه جرگه مشورت صلح، به این کشور سفر نمودم تا میان دو کشور روابط نورمال و فضای اعتماد ایجاد گردد. چون یک افغانستان با ثبات برای پاکستان و برای ثبات منطقه مفید می‌باشد.

رئیس جمهور کشور گفت که ما با پاکستان دعوا و جنجال نمی‌خواهیم، بلکه خواستار مناسبات و روابط نیک استوار بر احترام متقابل به استقلال ملی و منافع ملی، با این کشور هستیم. وی با تاکید افزود که افغان‌ها نه عذر کسی را می‌کنند و نه هم حق‌شان را کسی زیر‌پا کرده می‌تواند.

رئیس جمهور کشور با اشاره به صلح پایدار و با عزت، گفت که ما برای راه‌حل سیاسی آماده هستیم، نه بخاطر این‌که طالبان قوی هستند، بلکه بخاطر ختم جنگ و تباهی در کشور و حل مشکلات مردم خود.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید