کرزی: روابط خود با فدراسیون روسیه را از جمله مهمترین روابط خود می‌دانیم

8 جوزا 1398

Hamid Karzai - حامد کرزی
حامد کرزی رییس جمهور قبلی امروز در مسکو در مراسم ۱۰۰ افغانستان و روسیه ګفت، خوش‌حالم از این که فرصت می‌یابم تا به مناسبت صدمین سال تاسیس روابط دیپلوماتیک میان روسیه و افغانستان، در این محفل مجلل صحبت ‌کنم. دیدار دوباره از شهر زیبای مسکو مایه‌ی خوشی است. نخست می‌خواهم از مهمان نوازی گرم مهمان‌داران عزیز روسی صمیمانه سپاسگزاری کنم.
رابطه میان مردم و دولت های دو کشور افغانستان و روسیه، رابطه‌ی است بسیار کهن‌تر از صد سال گذشته. نخستین هیات‌های روسی در دوران تیموریان هرات در قرن چهاردهم و پانزدهم از هرات دیدار داشته اند.
هیات های روسی در دوران زمام‌داری احمد شاه ابدالی در قرن هژدهم و در زمان امیر دوست محمد خان و امیر شیر‌علی خان در قرن نزدهم با افغانستان وارد مراوده بوده اند. امیر دوست محمد خان در سال ۱۸۳۷ برای آزادی پشاور پایتخت زمستانی افغانستان خواهان همکاری با روسیه شده بود.

کسب استقلال خارجی افغانستان از بریتانیا در سال ۱۹۱۹ و پیروزی انقلاب اکتبر در سال ۱۹۱۷ در روسیه در واقعیت نقطه عطف تاریخی است در روابط متقابل میان کشور‌های ما تاسیس رابطه نوین سیاسی هم از نظر محتوا و هم از لحاظ کیفیت یک رابطه مدرن میان دو دولت تازه بنیاد و مستقل و مبتنی بر احترام و دفاع از حق تعیین سرنوشت ملل مظلوم بوده است.

أفغانستان و روسیه نخستین کشور‌های بوده اند که استقلال و حق حاکمیت همدیگر را به رسمیت شناختند.
اعلیحضرت امان‌الله خان طی نامه ای در آپریل ۱۹۱۹ عنوانی رئیس کشور انقلابی روسیه ولادیمیر ایلیچ لنین، پیشنهاد برقراری مناسبات دوستانه را کرد. پاسخ مثبت لنین به تاریخ ۲۷ می همان سال مبنی بر به رسمیت شناختن “استقلال” افغانستان به کابل مواصلت کرد.

دو دولت پیمان دوستی را یک سال بعد از آن به امضا رساندند. این اولین پیمان بود که بعد از استرداد استقلال افغانستان عقد گردید.

در سال ۱۹۲۱ قرارداد دوستی جدیدی میان دو کشور امضا شد که بنیاد رابطه دوستانه بین دو دولت بر اساس آن گذاشته شد.

اتحاد شوروی با کمک های فراوان این کشور به أفغانستان سهم ارزنده‌ی را در بنیانگذاری نهاد ها، بخصوص تاسیسات زیربنایی کشور ما ایفا کرده است و هزاران أفغان آموزش دیده در عرصه‌های ملکی و نظامی در این کشور تحصیل کرده اند.

اما با افسوس باید یاد‌آوری کنم که هجوم اتحاد شوروی پیشین به أفغانستان در دسامبر ۱۹۷۹ یک حادثه‌ی بسیار غم‌انگیز و یک اشتباه بزرگ در تاریخ روابط کشور‌های مان می باشد. این حادثه تاسف‌بار موجب تلفات بسیار جانی و خسارات فراوان مالی در کشور ما شد.

در سال‌های پسین از تاسیس اداره موقت و متعاقب آن جمهوری اسلامی افغانستان در اوایل سال‌های دوهزار در واقعیت مرحله‌ی جدیدی از رابطه خوب میان کشور‌های ما آغاز گردیده است. حکومت فدراسیون روسیه از روند جدید در عرصه بین‌المللی و همچنین عرضه کمک های اقتصادی و امنیتی به أفغانستان حمایت کرد.

روسیه تحت زعامت ولادیمیر پوتین از هیچ‌گونه تلاشی برای بهبود و توسعه رابطه با أفغانستان دریغ نکرده است. در این دوران موافقت‌نامه های زیادی میان دو کشور به منظور توسعه و تعمیق روابط متقابل، مبارزه مشترک با مواد مخدر و توجه مشترک به مسائل امنیتی و غیره به امضا رسیدند.

ما روابط خود با فدراسیون روسیه را از جمله مهمترین روابط خود می‌دانیم. ما به این باور استیم که کشور های مان باید با درس‌آموزی از تجارب مثبت و منفی گذشته با نگاه به آینده و با در نظر داشت منافع دو ملت، روابط‌شان را وارد مرحله‌ی جدیدی از همکاری و هم‌یاری نمایند.

داشتن یک رابطه وسیع و همه‌جانبه با فدراسیون روسیه از دید ما مردم افغانستان و حضور فعال این کشور در صحنه بین‌المللی دارای اهمیت خاص می‌باشد.

این رابطه به زیان هیچ کشور دیگری نبوده بلکه ما می‌خواهیم تا یک رابطه متوازن مبتنی بر دوستی و همکاری با همه کشور های جهان به خصوص با کشور‌های منطقه خود و همسایگان خود داشته باشیم. حضور یک روسیه نیرومند در جهان و منطقه برای تامین امنیت و ثبات به سود همه‌ای ما می‌باشد.

ما مردم افغانستان از تلاش های فدراسیون روسیه در برگزاری گفت‌وگو های بین‌الافغانی برای صلح و ثبات در کشور ما استقبال نموده و سپاس‌گزار می‌باشیم. افغانستان عمیقا خواهان آنست تا فدراسیون روسیه در این راستا به گونه مستقل و در همکاری با ایالات‌متحده امریکا، چین و سایر کشور‌های‌ زیدخل از جمله جمهوری فدرال آلمان همچنان فعالانه در صف اول حضور داشته باشد.

https://twitter.com/pajhwok/status/1133467933412405250

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید