حفاظت از میراث های فرهنگی، از اولویت های وزارت اطلاعات وفرهنگ است

7 جوزا 1398

رسول باوری

کابل، افغانستان: وزارت اطلاعات وفرهنگ می گوید: عملیات ترمیم، استحکام وتحقیقات پیرامون منار جام با همکاری سازمان یونسکو در ماه سرطان آغاز می گردد.
محمد رسول باوری، معین فرهنگ وهنر وزارت اطلاعات وفرهنگ که روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری در مرکز اطلاعات ورسانه های حکومت از اقدامات وپلان های این وزارت در مورد منار جام صحبت می کرد، افزود: برای استحکام بیشتر منار جام، وزارت اطلاعات وفرهنگ با سازمان یونسکو، پلانی را ترتیب کرده است که تطبیق آن دومیلیون دالر هزینه بر می دارد.
وی گفت که بررسی هیئت متخصصین آبدات تاریخی از میزان خسارات وارد شده از سیلاب های اخیر بر منار جام مطابق این پلان آغاز می شود.
وقوع سیلاب های گسترده در هفته گذشته در ولایت غور، منار جام در این ولایت را نیز با تهدید روبه رو کرده است.
وزارت اطلاعات وفرهنگ در نخستین اقدامش پس از وقوع سیلاب ها، توانست تا به کمک مسوولان محلی وهمکاری مردم، مسیر سیلاب در ساحه منار جام را تغییر دهد.
آقای باوری با اشاره به آنکه در ده سال اخیر اقدامات جدی در زمینه مراقبت از منار جام صورت گرفته و دیوار های استحکامی برای جلوگیری از آسیب پذیری ناشی از سیلاب ها برای این منار ها ساخته شده بود، اما او وقوع سیلاب گسترده هفته گذشته در غور که منار جام را با تهدید روبه روکرد، غیر قابل پیش بینی دانست.
باوری گفت که حفاظت، حراست وحمایت از میراث های فرهنگی تنها وظیفه ادارات حکومتی نیست وتوقع می رود مردم که مالکین این میراث های فرهنگی استند، در کنار وزارت بایستند و از آثار تاریخی مانند ملکیت های شخصی شان حمایت کنند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید