ملل متحد خواستار کاهش خشونت در ماه رمضان شد

4 جوزا 1398

UNAMA

ملل متحد از طرف های درگیر می خواهد تا در جریان ماه رمضان اقدامات بیشتر را برای حفاظت از افراد ملکی انجام دهند
کابل - هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در مورد تداوم تلفات افراد ملکی از اثر درگیری ها در جریان ماه مبارک رمضان، همچنان نگران است و از طرف های درگیر در جنگ می خواهد تا برای محافظت از افراد ملکی بیشتر تلاش به خرچ دهند.
یوناما عناصر مخالف دولت را برای حوادثی که در آن افراد ملکی عمداً هدف قرار می گیرند، محکوم می نماید‌.
این ماموریت در حال بررسی حمله روز ۲۴ می بر یک مسجد در شهر کابل می باشد، که در جریان ادای نماز جمعه انجام شد. گزارش های ابتدایی نشان می دهد که افراد ملکی شامل کشته شدگان و زخمی های این رویداد می باشند. این حادثه از اثر انفجار مواد انفجاری تعبیه شده در نزدیکی امام این مسجد صورت گرفته است.
یوناما همچنان در حال بررسی رویداد ۲۲ می در غزنی است که در آن از یک موتر هاموی پر از مواد انفجاری استفاده شده است. گزارش ها نشان می دهد که در این حادثه به ۱۷ فرد ملکی تلفات وارد گردیده که در این میان دو دختر کشته شده اند.
در هفته اول ماه رمضان طالبان در حمله ای بر یک نهاد غیر دولتی در کابل عمداً شش فرد ملکی را کشتند و ۲۸ تن دیگر را زخمی ساختند.
تدامیچی یاماموتو نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گفت: "حملات عمدی و بدون تبعیض بر افراد ملکی هرگز قابل توجیه نبوده و می تواند جنایت جنگی محسوب گردد." وی افزود: "حمله به مسجد مخصوصاً در جریان ادای نماز در ماه رمضان، عمل زشت و فجیع است."
این حملات عمدی در مناطقی که افراد ملکی در آنجا زندگی می کنند زمانی رخ داده است که گزارش های منتشر شده حاکی از تشدید درگیری هاست و همچنان ادعاهای معتبری وجود دارد که افراد ملکی هزینه سنگینی را در این خشونت ها متحمل می شوند.
این ماموریت خاطر نشان می سازد که در حملات هوایی اخیر بالای شماری از اهداف مخالفین دولت در هلمند و کنر ۱۴ فرد ملکی کشته شده اند. در حملات ۲۰ و ۲۲ می در ولسوالی های گرشک ولایت هلمند و چوکی ولایت کنر شماری از افراد ملکی به شمول ۴ زن و ۸ کودک کشته و ۱۲ فرد ملکی زخمی شدند.
یوناما از همه طرف های درگیر می خواهد تا تلاش های شان را برای حفاظت از افراد ملکی که در درگیری های مرگبار گیر مانده اند، افزایش دهند. طرف های درگیر برای حفاظت از افراد ملکی به مکلفیت های شان در مطابقت با قانون بین المللی باید احترام بگذارند.
یوناما به ماموریتش از سوی شورای امنیت ملل متحد مبنی بر ثبت و نظارت بی طرفانه از آسیب به افراد ملکی ادامه خواهد داد و به عنوان بخشی از فعالیتش برای ترویج حسابدهی و محدود کردن تاثیرات جنگ بر افراد ملکی، یافته هایش را با مردم شریک می سازد.
یوناما بر خواستش از طرف های درگیر برای توقف جنگ در ماه رمضان تاکید می کند و از آنها می خواهد تا به مکلفیت های شان برای حفاظت از افراد ملکی پابند باشند. یوناما تسلیت عمیق خویش را به خانواده های قربانیان ابراز می دارد و برای آنانی که از خشونت های اخیر متاثر شده اند صحتمندی عاجل آرزو دارد.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید