بحران گرسنگی و سقوط ارزش بی سابقه پول افغانی در برابر دالر آمریکا

23 عقرب 1400

در حالی که زمستان سرد در افغانستان فرا رسیده و سازمان ملل متحد در مورد بحران سخت گرسنگی و فقر هشدار داده است، ارزش پول افغانی در دو دهه اخیر به پائین ترین حد خود در برابر دالر آمریکا رسیده است.

امروز یکشنبه (۲۳ عقرب) در سرای شهزاده کابل یک دالر آمریکائی در معاملات ۹۵ افغانی تبادله شده است که پائین ترین مبادله پپول ملی افغانستان در برابر دالر پس از دو دهه است.

پس از انتشار و توزیع واحد جدید پولی افغانستان، یک دالر معادل ۴۳ افغانی معامله می شد که بعد از سقوط کابل و حاکمیت طالبان بر افغانستان، یک دالر آمریکا به ۸۷ افغانی رسیده بود.

صندوق بین المللی پول در گزارشی خود گفته است که ذخایر دالر بانک های افغانستان رو به تمام شدن است و اگر اداره جدید طالبان پول نقدی وارد بازار نکند، ممکن است که بانک ها در افغانستان مجبور به بسته شدن درهای خود هستند.

 پیش از سقوط کابل به دست طالبان، بانک مرکزی افغانستان با فروش منظم دالر در بازار، سعی بر جلوگیری از سقوط ارزش پول ملی افغانستان می کردند.

در همین حال، حکومت طالبان برای حفظ ارزش پول ملی افغانستان در برابر دالر آمریکا، معاملات با ارزهای خارجی را منع کرده است. تاکید طالبان بر این است که وضعیت اقتصادی و منافع ملی کشور ایجاب می کند تا همه افغان ها در معاملات شان از پول افغانی استفاده کنند.

افزون بر این، برنامه توسعه ملل متحد پیش بینی کرده است که با ادامه بحران اقتصادی در افغانستان، ممکن حدود ۹۷ درصد از جمعیت کشور به زیر خط فقر بروند.

ما را در صفحات اجتماعی دنبال کنید